Wróć na górę
#3
porada

Czy o akumulator trzeba dbać po zamontowaniu w samochodzie?

Tak! Aby akumulator służył nam jak najdłużej, należy kontrolować jego stan (dotyczy to także akumulatorów bezobsługowych).

Konserwacja akumulatora to:

  • regularne oczyszczanie klem – mocno brudne lub zaśniedziałe mogą utrudniać przepływ energii, dlatego przynajmniej raz w roku powinniśmy sprawdzić ich stan i wyczyścić (przy pomocy specjalnej drucianej szczoteczki i czystej, bawełnianej ściereczki) oraz sprawdzić poprawności pozostałych przyłączy w celu wykrycia strat napięcia i regulacji styków;
  • regularne sprawdzanie stanu naładowania akumulatora – czynność szczególnie przydatna po dłuższym niekorzystaniu z samochodu; poziom napięcia mierzymy np. przy pomocy woltomierza (podłączanego do gniazda samochodowej zapalniczki lub bezpośrednio do klem/biegunów akumulatora), który wskaże nam poziom naładowania akumulatora (naładowany akumulator ma napięcie w zakresie 12,4 V do 12,8 V);
  • doładowywanie akumulatora – jeżeli akumulator ma zbyt niskie napięcie należy go doładować przy pomocy prostownika (Jak poprawnie ładować akumulator?), ponieważ permanentne niedoładowanie obniża wydajność akumulatora i skraca jego żywotność;
  • kontrola natężenia postojowego – co pewien czas warto także kontrolować energię pobieraną przez zamknięty i wyłączony samochód, np. w celu podtrzymania pamięci radia i zasilania alarmu; kontrolę natężenia postojowego za niewielkie pieniądze można wykonać u każdego elektromechanika; podwyższona wartość natężenia postojowego jest bowiem jedną z głównych przyczyn rozładowań akumulatora.

Pamiętaj, że…

Na akumulatorze gromadzi się wilgoć, olej i kurz, które tworzą z czasem warstwę przewodzącą. Warstwa ta powoduje przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samowyładowanie akumulatora. Jeśli nie zostanie ona co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony.