Wróć na górę
#1
porada

Jak dobrać akumulator do motocykla?

W przypadku motocykli do wyboru jest kilka standardowych typów akumulatorów, np.:

  • żelowe,
  • bezobsługowe akumulatory AGM,
  • akumulatory AGM wymagające wstępnego zalania elektrolitem,
  • akumulatory konwencjonalne wymagające zalania elektrolitem.

Dobierając akumulator wykonany w jednej z poniższych technologii, powinieneś wziąć pod uwagę rodzaj posiadanej maszyny i jej zapotrzebowanie na energię:

1. Akumulatory żelowe, np. Exide GEL z gamy Motorbike & Sport to takie, w których elektrolit został zagęszczony żelem krzemionkowym, co poprawia parametry akumulatora pod względem pojemności, maksymalnej głębokości rozładowania oraz zakresu kątów przechyłu, w jakich może pracować. Wyjątkowość (i popularność wśród motocyklistów) akumulatorów żelowych polega na tym, że dzięki swoim parametrom są produktem najwyższej jakości (są instalowane na pierwsze wyposażenia w motocyklach BMW, nawet tych z serii K i R, w których występuje m.in. system ABS). Użytkownik akumulatora żelowego może liczyć na duży zapas mocy, szczelność zagwarantowaną na poziomie fabrycznym, możliwość instalacji pod kątem nawet 90° i aż 4-miesięczny maksymalny okres pozostawienia bez kontroli. Jeżeli motocykl odstawimy z naładowanym w pełni akumulatorem żelowym, to przez okres jesienno-zimowy wystarczy podładować go zaledwie raz, by kolejną wiosną bezproblemowo wrócić na drogę.

2. Akumulatory AGM wykonane są w technologii Absorbed Glass Mat, polegającej na „uwięzieniu” elektrolitu we włóknie szklanym. Masz dwie możliwości: możesz kupić akumulator AGM zalany elektrolitem już na etapie fabrycznym, np. Exide AGM Ready z gamy Motorbike & Sport lub wybrać tzw. suchoładowany akumulator AGM, np. Exide AGM z gamy Motorbike & Sport, do którego dołączone są pojemniki z elektrolitem. Czym się różnią? Pierwszy jest idealny do wysokiej klasy motocykli, pojazdów sportowych i pojazdów typu off-road, pozwala też na duży kąt nachylenia; drugi pasuje do większości zastosowań, ale ma mniejszą tolerancję na kąt przechyłu (do 45°). Inne parametry są prawie podobne.

3. Akumulatory konwencjonalne to klasyczne, obsługowe akumulatory kwasowo-ołowiowe, np. Exide Conventional z gamy Motorbike & Sport, które sprawdzą się w starszych pojazdach, pozbawionych dodatkowego wyposażenia. Choć ustępują one najnowocześniejszym technologiom, to nadal pozostają solidną i sprawdzoną alternatywą, idealną do mniej wymagających zastosowań. Dla koneserów starszych motocykli z zachowaną jeszcze instalacją 6-woltową, ten typ akumulatora staje się wręcz niezastąpiony. Jego mocną stroną jest cena – klasyczne obsługowe akumulatory kwasowo-ołowiowe są zazwyczaj najtańsze.

Pamiętaj, że…

Jest jeszcze jeden typ akumulatorów do motocykli i pojazdów sportowych, to akumulator wykonany w technologii litowo-jonowej, np. Exide Li-Ion. Jest ultralekki (nawet 80% lżejszy od akumulatora kwasowo-ołowiowego), ma bardzo niski stopień samorozładowania, co jest szczególnie ważne dla powodzenia rozruchu po długich okresach przestoju i może być montowany w różnych pozycjach (np. odwrócony o 180 stopni), zapewniając przy tym najwyższy poziom bezpieczeństwa użytkowania. Ten nowoczesny akumulator stosowany jest np. w pojazdach sportowych, w tym w bolidach.