Wróć na górę
Zimowe porządki
08
12.2016

Zimowe porządki

Grudzień jeszcze nie dał nam w kość, ale pierwsze opady śniegu, oblodzone ulice i chodniki oraz niskie temperatury powinny być wyraźnym sygnałem dla kierowców, że czas przygotować samochód do zimy. 

Zimowe warunki pogodowe są nie tylko testem dla aut, ale w szczególności sprawdzianem dla kierowców, których w tym czasie może spotkać wiele niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dlatego konieczne jest, aby kierowcy dobrze przygotowali nie tylko swoje auta do zimy, ale sami byli jeszcze bardziej ostrożni i dostosowywali styl jazdy do panujących warunków – powiedział Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Trudne warunki atmosferyczne, takie jak oblodzona bądź pokryta śniegiem nawierzchnia oraz niskie temperatury to okoliczności, w których stan opon jest szczególnie ważny. Odpowiednie ogumienie, które jest przystosowane do zimowej aury, daje dużo lepszą przyczepność i kontrolę nad pojazdem nawet przy wymagających manewrach. Wielu kierowców opony wymieniło już w listopadzie, ale ze względu na dość sprzyjające warunki (brak srogiej zimy), nadal nie wszyscy. – Opony powinno się wymieniać z letnich na zimowe, gdy tylko średnia temperatura spadnie poniżej 7 stopni, dlatego wszyscy, którzy jeszcze tego nie zrobili, powinni czym prędzej udać się do wulkanizatora – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Powinniśmy także pamiętać, że w zależności od warunków droga hamowania jest różna. W szczególności na oblodzonej nawierzchni droga hamowania jest znacznie dłuższa niż na suchej. Przykładowo: przy prędkości 80 km/h, na suchym asfalcie, wynosi 60 metrów, natomiast na lodzie może ponad 4 razy więcej – nawet 270 metrów. Dlatego konieczne jest umiejętne hamowanie przy zimowych warunkach. Przede wszystkim kierowca powinien zachować bezpieczną odległość od samochodu jadącego przed nim, by w razie konieczności mieć miejsce na wykonanie manewru.

Już teraz powinniśmy zadbać o zimowy przegląd samochodu. Sprawdźmy przede wszystkim sprawność układu kierowniczego i hamulcowego. Zwłaszcza na oblodzonej nawierzchni i przy niskich temperaturach hamulce i układ kierowniczy powinny działać bez zarzutu

Źródło: Renault