Wróć na górę
Wyższe mandaty – czy przyniosły efekty na drodze?
05
02.2024

Wyższe mandaty – czy przyniosły efekty na drodze?

Na policyjne statystyki za 2023 r. musimy jeszcze trochę zaczekać, ale już te za 2022 r. pokazały, że zaostrzenie kar za wykroczenia drogowe przyniosło pierwsze zauważalne zmiany – spadek liczby osób zabitych w wypadkach drogowych. Najbardziej widoczne jest to w grupie młodych kierowców. Według komentatorów na lepsze statystyki wpłynęły przede wszystkim wyższe kary finansowe, które najmocniej uderzają po kieszeni właśnie młodych.

Młodzi kierowcy i policyjne statystyki

Młodość ma swoje zalety – także w kontekście prowadzenia pojazdów. Szybszy refleks, krótszy czas reakcji, często lepsze widzenie (szczególnie po zmroku) – to główne atuty młodych kierowców. Co zatem wpływa na złe statystyki wypadków w tej grupie wiekowej? Przede wszystkim brawura i większa skłonność do podejmowania ryzykownych zachowań na drodze, mniejsze umiejętności i doświadczenie, gorsze przewidywanie skutków podjętych działań.

Oczywiście przepisy zaostrzające kary za szybką jazdę dotyczą wszystkich kierowców, ale jak pokazują dotychczasowe statystyki policyjne, to właśnie osoby znajdujące się w przedziale wiekowym 18-24 lata (grupa zaliczana do stwarzających największe zagrożenie na drogach) zaczęły jeździć ostrożniej. W 2022 r. kierowcy w najmłodszej grupie wiekowej byli bowiem sprawcami 3 059 wypadków (15,8% wypadków powstałych z winy kierujących), w których zginęło 281 osób, a 3 910 zostało rannych. Liczby są niższe od danych z 2021 roku: mniej wypadków o 594 (-16,3%), mniej osób zabitych o 101 (-26,4%) i rannych o 720 (-15,6%).

Kategoria wiekowa 18-24 lata od lat nie najlepiej wypada w statystykach (najwyższy wskaźnik wypadków na 10 tys. populacji). Trzy najczęstsze przyczyny wypadków śmiertelnych to: jazda z nadmierną prędkością, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe wyprzedzanie. Co roku jedne z głośniejszych tragedii na drogach to te z udziałem młodych kierujących – często na miejscu zdarzenia ginie kilka osób. W 2022 r. najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu (11% ogółu), w lipcu (10,1%) i w sierpniu (10,3%), czyli w czasie końca szkoły i letnich wakacji. Najwięcej osób zginęło w sierpniu, gdy młodzi mają więcej czasu na przejażdżki i powroty do domu ze znajomymi (największy wskaźnik osób zabitych jest w porze nocnej, poza obszarem zabudowanym).

Nowe przepisy – efekt mrożący?

Trudno mówić o tym, że zaostrzenie kar za drogowe przewinienia przyniosło piorunujący efekt, szczególnie że w statystykach policji za ostatnie lata liczby wypadków oraz osób zabitych i rannych spadają z roku na rok. Spadki są jednak niewielkie. Dlatego na podstawie podanych danych możemy wnioskować, że choć efektu mrożącego brak, to przynajmniej część młodych kierowców jeździ mniej ryzykownie. W 2022 roku zbyt szybka jazda doprowadziła do ok. 35% wypadków w tym przedziale wiekowym, a dwa lata wcześniej ten odsetek wynosił ok. 41%. Spadła też liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach spowodowanych przez młodych kierowców.

Zmiana na lepsze jest wynikiem – przynajmniej w części przypadków – nowego taryfikatora mandatów. Niektórzy z kierowców dostali już wysokie mandaty za wykroczenia drogowe – za samo przekroczenie prędkości można otrzymać nawet ponad 2,5 tys. zł. Nie jest to mały wydatek dla młodych osób, które jeszcze się uczą lub dopiero wkroczyły na rynek pracy. Dla porównania: średni mandat dla kierowców w ubiegłym roku wynosił 326 zł, a rok wcześniej było to 143 zł.

Czy nowe przepisy będą mieć też odzwierciedlenie w statystykach za 2023 rok? Tego na razie nie wiemy. Z pewnością problem brawurowej jazdy w najmłodszej grupie wiekowej nie zniknie szybko. Kary są ważne, ale równie ważna w procesie poprawy bezpieczeństwa na drogach jest edukacja i zmiany w systemie szkoleń na kursach prawa jazdy.

Stawki mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości, które obowiązują od 1 stycznia 2022 r.

  • do 10 km/h – 50 zł;
  • 11-15 km/h – 100 zł;
  • 16-20 km/h – 200 zł;
  • 21-25 km/h – 300 zł;
  • 26-30 km/h – 400 zł;
  • 31-40 km/h – 800 zł (1600 zł przy ponownym popełnieniu tego samego wykroczenia);
  • 41-50 km/h – 1000 zł (2000 zł przy ponownym popełnieniu tego samego wykroczenia);
  • 51-60 km/h – 1500 zł (3000 zł przy ponownym popełnieniu tego samego wykroczenia);
  • 61-70 km/h – 2000 zł; (4000 zł przy ponownym popełnieniu tego samego wykroczenia);
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (5000 zł przy ponownym popełnieniu tego samego wykroczenia).

 

Źródła:
https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html
https://rankomat.pl/samochod/taryfikator-mandatow-ile-zaplaca-kierowcy