Wróć na górę
Rozwój rynku pojazdów xEV i rola akumulatorów 12 V
27
03.2024

Rozwój rynku pojazdów xEV i rola akumulatorów 12 V

Rola kwasowo-ołowiowych akumulatorów 12 V zmienia się ze względu na szybki rozwój rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych (xEV). Akumulatory 12-woltowe stały się integralną częścią tego rynku i nadal będą potrzebne – szczególnie w elektromobilnej przyszłości.

Pojazdy xEV to pojęcie ogólne, które obejmuje wszystkie rodzaje aut z napędem elektrycznym, np. hybrydowe samochody elektryczne czy samochody elektryczne typu plug-in. Ich liczba na rynku motoryzacyjnym rośnie, dlatego też zmienia się rola akumulatorów 12 V.

Jak dotąd akumulator 12 V w pojazdach spalinowych był odpowiedzialny głównie za: rozruch silnika, światła i zasilanie urządzeń elektrycznych (SLI, ang. Starting, Lighting, Ignition). Jego rola była zatem prostsza. Obecnie, wraz z rozwojem elektromobilności, ewoluuje – pojazdy elektryczne posiadają bowiem dwa układy elektryczne, które pełnią różne funkcje.

  • Układ niskiego napięcia odpowiada za: zasilanie kluczowych systemów bezpieczeństwa w pojeździe, stabilizację napięcia.
  • Układ wysokiego napięcia odpowiada za ruch pojazdu.

Akumulator 12 V zapewnia energię potrzebną do zasilania systemów bezpieczeństwa (m.in. wspomaganie kierownicy, hamulców, funkcjonowania zamków w drzwiach) oraz do stabilizacji napięcia, a w przypadku awarii przejmuje kluczową rolę w zasilaniu. Odpowiada za pracę całego układu elektrycznego przed podłączeniem akumulatora trakcyjnego i gdy pojazd jest zaparkowany. A zatem akumulatory kwasowo-ołowiowe nadal są i będą kluczowe dla prawidłowego działania nowoczesnych pojazdów, w tym samochodów xEV. 

Akumulatory 12 V – źródło zasilania pojazdów xEV

Exide – jako producent OEM (ang. Original Equipment Manufacturer) i pierwszy wybór dla 70% europejskich marek samochodów – w swoim portfolio ma m.in. asortyment akumulatorów AGM i EFB, które cieszą się zaufaniem producentów pojazdów i kierowców na całym świecie. Exide jako pierwszy wprowadził akumulatory AGM do pojazdów z systemem Start-Stop. 

Akumulatory kwasowo-ołowiowe Exide 12 V są dostępne w różnych typach i technologiach, np. z absorpcyjną matą szklaną (modele AGM). Akumulatory AGM charakteryzuje wysoka żywotność i stabilna wydajność przez cały okres użytkowania. Są wytrzymałe i odporne na ciągłe cykle rozładowania i ładowania, dzięki czemu doskonale sprawdzają się w pojazdach typu Start-Stop (mikrohybrydy), ale także w roli akumulatorów wspomagających w pojazdach xEV. Akumulatory Exide AGM wyróżnia także niezawodny i solidny proces produkcji oraz konstrukcja, która minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Wybór Exide AGM zapewnia nieprzerwaną obsługę i wspieranie funkcji bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych i w pojazdach ze zautomatyzowanymi systemami bezpieczeństwa.

Ek720

Akumulatory AGM wyróżnia też najlepsza reakcja na obciążenia związane z działaniem systemów bezpieczeństwa o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia, np. gdy zaistnieje potrzeba dostarczenia większej mocy do systemu autonomicznego hamowania awaryjnego, systemu sterowania steer-by-wire lub systemów wspierających kierowcę podczas wykonywania manewrów unikowych.

Źródłem zasilania systemów wspomagających, odpowiednim do zastosowania w pojazdach xEV, są również akumulatory EFB. Tę technologię charakteryzuje dobra zdolność przyjmowania ładunku przez cały okres użytkowania akumulatora, a także duża trwałość cykliczna podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Zarówno akumulatory Exide EFB, jak i Exide AGM, gwarantują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, zapewniając maksymalną oszczędność paliwa i mniejszą emisję CO2.

El700

Rozwój rynku i przyszłość akumulatorów 12 V

Exide jest liderem innowacji i działa zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, dbając o niezawodność i wydajność swoich produktów. Doświadczenie Exide – w zakresie akumulatorów będących częścią oryginalnego wyposażenia pojazdów – wynika z ponad stuletniej obecności firmy na rynku motoryzacyjnym. Exide wykorzystuje swoją wiedzę na temat istniejącego parku samochodowego i dostępne dane pochodzące z Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), na podstawie których prognozuje, że:

  • do 2028 r. wszystkie pojazdy będą wymagały źródła zasilania w postaci akumulatora 12 V;
  • do 2028 r. aż 56% pojazdów będzie wyposażonych w systemy Start-Stop (mikrohybrydy i miękkie hybrydy);
  • 25% parku samochodowego w 2030 roku będą stanowiły hybrydy (FHEV, PHEV) lub pojazdy elektryczne (BEV).

Prognozowane liczby mogą się oczywiście zmieniać w miarę upływu czasu, ale według Exide kwasowo-ołowiowe akumulatory 12 V – jako konstrukcje trwałe, niezawodne i nadające się do recyklingu – będą stałą częścią rynku motoryzacyjnego.

Start-stop

Inteligentne narzędzia i usługi warsztatowe – niezbędne w dobie elektromobilności

Warsztaty mechaniki pojazdowej, w kontekście rozwijającego się rynku xEV, również stoją przed wyzwaniem związanym ze sprawną obsługą, czyli z diagnostyką i konserwacją zapobiegawczą tego typu pojazdów. Główną przyczyną awarii pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest rozładowanie akumulatora 12 V, dlatego mechanicy serwisujący pojazdy xEV powinni sprawdzać stan akumulatora za każdym razem, gdy auto wjeżdża do warsztatu – np. korzystając z inteligentnego testera – Exide EBT965P i aplikacji EBTP, które umożliwiają przeprowadzenie prostej i szybkiej kontroli diagnostycznej.

Wykorzystanie odpowiednich narzędzi jest o tyle ważne, że w każdym pojeździe (nie tylko elektrycznym), w którym zaistniała potrzeba wymiany akumulatora, nowy model powinien być technologicznie zgodny z tym z pierwszego wyposażenia. Wymiana akumulatora AGM na nieodpowiedni model może prowadzić do jego przedwczesnej awarii. Natomiast w przypadku akumulatora EFB można jako zamiennik zastosować model AGM o zbliżonych parametrach (w tym celu pomocne jest np. skorzystanie z wyszukiwarki Exide Battery Finder). Mechanicy mogą dobrać odpowiedni akumulator, wprowadzając do wyszukiwarki Exide: numer rejestracyjny, numer VIN lub numer części pojazdu. Mogą też skorzystać z funkcji cross-reference. Wyszukiwarka poinformuje użytkownika o lokalizacji akumulatora oraz o tym, czy po wymianie konieczna jest jego walidacja.

Exide zapewnia mechanikom kompleksowe informacje, takie jak: instrukcje wymiany akumulatora (krok po kroku), szacunkowy czas pracy, a także istotne dane dotyczące systemów wysokiego napięcia. Wszystko to jest zawarte w bezpłatnej wyszukiwarce Exide Battery Finder, z której można skorzystać online lub przez aplikację.