Wróć na górę
START czy STOP? Sześć mitów o systemach Start-Stop
01
06.2023

START czy STOP? Sześć mitów o systemach Start-Stop

Zadaniem systemu Start-Stop jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych związków, dzięki automatycznemu wyłączeniu silnika podczas postoju, np. na światłach lub w korku. Samochody ze Start-Stopem nie są już niczym nowym, ale sam system zdążył obrosnąć wieloma mitami. Przedstawiamy kilka z nich i wyjaśniamy, dlaczego nie są prawdziwe.

MIT NR 1: Technologia Start-Stop ma negatywny wpływ na akumulator, szybciej go rozładowuje, przez co uruchomienie auta często staje się niemożliwe.

Elementy układu rozruchowego, takie jak rozrusznik i akumulator, w pojazdach z systemem Start-Stop pracują częściej niż w pojazdach tradycyjnych, jednak są na to przygotowane – dotyczą ich też wyższe specyfikacje produkcyjne. Ponadto samochody z technologią Start-Stop mają na wyposażeniu specjalny system zarządzania akumulatorem i energią (BMS), który monitoruje stan naładowania akumulatora oraz pozwala na wyłączenie silnika w ramach funkcji Start-Stop pod warunkiem, że możliwy będzie jego ponowny rozruch. System monitoruje także inne parametry potrzebne do oceny stanu akumulatora. Oznacza to, że jeśli akumulator zbliża się do końca swojej żywotności, funkcja Start-Stop zostaje wyłączona. W takim przypadku akumulator należy wymienić na nowy.

MIT NR 2: W pojeździe z systemem Start-Stop sprawdzi się także tradycyjny akumulator, ale pod warunkiem, że jego parametry będą podobne do parametrów wcześniej używanego akumulatora Start-Stop.

Akumulator w samochodzie z systemem Start-Stop zawsze należy wymienić na akumulator wykonany w tej samej technologii, czyli na specjalny akumulator przeznaczony do tego typu pojazdów. Zastosowanie zwykłego akumulatora zwiększa ryzyko jego awarii i tego, że kierowca, zwłaszcza po dłuższym postoju, nie uruchomi silnika. Dzieje się tak, ponieważ silnik w pojeździe z funkcją Start-Stop jest znacznie częściej włączany i wyłączany w trakcie jazdy – zwłaszcza w warunkach miejskich, dlatego obsługujący go akumulator musi być bardzo wydajny. W samochodach z technologią Start-Stop sprawdzają się akumulatory wykonane w technologii AGM, o 4-krotnie wyższej wydajności cyklicznej lub akumulatory EFB o 3-krotnie wyższej wydajności cyklicznej (w porównaniu z tradycyjnymi  akumulatorami). Ważne, aby akumulator AGM zawsze wymieniać na AGM, a EFB na akumulator wykonany w technologii EFB.

MIT NR 3: Kierowca ma mniejszą kontrolę nad pojazdem z system Start-Stop.

Wrażenie związane z brakiem kontroli nad pojazdem może wynikać z działania systemu i samoczynnego wyłączania się silnika, np. gdy auto zatrzyma się na światłach lub stanie w korku, a kierowca włączy luz i puści sprzęgło. Jest to jednak wrażenie mylne, ponieważ wystarczy nacisnąć sprzęgło lub (w autach z automatyczną skrzynią biegów) zdjąć nogę z hamulca, aby silnik się włączył.

MIT NR 4: Silnik w samochodzie ze Start-Stopem nie uruchamia się tak szybko, jak w tradycyjnym pojeździe. A skoro kierowca dłużej czeka na ponowne uruchomienie silnika, to nie ruszy szybko z miejsca, co w niektórych sytuacjach może być niebezpieczne.

Współczesne auta z technologią Start-Stop tak szybko reagują na naciśnięcie pedału sprzęgła lub zwolnienie hamulca, że kierowca nie odczuwa żadnego opóźnienia podczas startu. Ważna jest szybka reakcja kierowcy na zmianę sytuacji na drodze – to od niej głównie zależy ewentualne opóźnienie w ruszeniu z miejsca. Sam rozruch w przypadku systemu Start-Stop jest szybszy dzięki wykorzystaniu nowych technologii (rozrusznika/alternatora).

MIT NR 5: System Start-Stop, pomimo zapewnień producentów aut, w rzeczywistości zwiększa zużycie paliwa i potęguje szkodliwą emisję.

Ten mit obaliły chociażby badania przeprowadzone przez Amerykańskie Stowarzyszenie Samochodowe (American Automobile Association), które wykazały, że system Start-Stop umożliwia oszczędność paliwa – głównie w mieście – na poziomie ok. 5-7%. Może się wydawać, że to niewiele, ale dla osób, które jeżdżą samochodem głównie w warunkach miejskich (biorąc pod uwagę cały cykl życia konkretnego pojazdu) oszczędności będą liczone w tysiącach litrów paliwa. Oznacza to – szczególnie w czasach wysokich cen na stacjach paliw – wymierną korzyść.

Natomiast twierdzeniu o zwiększonej emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji zaprzeczyło chociażby badanie przeprowadzone przez badaczy z politechniki w Madrycie. Test wykonano na dwóch identycznych pojazdach – jeden posiadał aktywny systemem Start-Stop, a w drugim system wyłączono. Oba pojazdy poruszały się tą samą trasą. Podczas testu uwzględniono także takie zmienne, jak: różnica w stylu jazdy, natężenie ruchu oraz temperatura robocza silnika. Jaki był wynik? Emisja dwutlenku węgla w samochodzie z włączonym systemem Start-Stop była niższa o 20%.

Technologia Start Stop

MIT NR 6: Technologia Start-Stop negatywnie oddziałuje na silnik i turbosprężarkę.

Obawa o silniki w pojazdach z systemem Start-Stop to zapewne obawa związana z większym ryzykiem uszkodzeniem jeszcze nierozgrzanego silnika. Należy jednak pamiętać, że funkcja Start-Stop uruchamia się dopiero wtedy, gdy jednostka napędowa ma odpowiednią temperaturę roboczą. Unieruchomienie pojazdu w korku lub na światłach z reguły nie trwa zbyt długo, więc olej silnikowy nie zdąży osiągnąć ryzykownie niskiej temperatury. System Start-Stop jest zresztą zaprojektowany tak, że silnik uruchamia się samodzielnie, gdy postój niebezpiecznie się wydłuża. Silnik jest także chroniony przez to, że w Start-Stopach działa funkcja, która zapobiega cofaniu się oleju do miski olejowej, co chroni również turbosprężarkę. Ponadto gromadzenie się sadzy, np. wokół zaworu recyrkulacji spalin, jest zminimalizowane – dzięki precyzyjnym funkcjom sterowania jednostką napędową.

Źródło: https://qservicecastrol.eu; https://motopedia.otomoto.pl/