Wróć na górę
Pół wieku technologii Start-Stop
09
03.2023

Pół wieku technologii Start-Stop

Idea wyłączania silnika pojazdu na postoju nie jest znakiem naszych czasów. Powstała przeszło pół wieku temu, 8570 km od Polski. W pojazdach zaopatrzonych w system Start-Stop nie sprawdziły się jednak dostępne wówczas tradycyjne akumulatory czy rozruszniki. Aby je dostosować do innowacyjnych zmian, przemysł motoryzacyjny musiał podjąć wyzwanie i stworzyć wzmocnione podzespoły, bardziej zaawansowane technologicznie, takie jak akumulatory AGM czy EFB.

System Start-Stop w praktyce

Zasada działania systemu Start-Stop nie jest skomplikowana. Podczas postoju pojazdu – gdy kierowca czeka na zmianę sygnalizacji świetlnej lub utknie w korkach – system automatycznie wyłącza silnik. Celem takiego działania jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz zmniejszenie zużycie paliwa. Gdy kierowca chce kontynuować jazdę i może ruszać z miejsca, następuje ponowne uruchomienie silnika. Wystarczy, że prowadzący auto z manualną skrzynią biegów wciśnie ponownie pedał sprzęgła. W przypadku automatycznej skrzyni biegów silnik ruszy, gdy kierowca zwolni pedał hamulca.

Technologia Start-Stop wymaga specjalnych rozwiązań. W pojazdach, w których funkcjonuje, używa się urządzeń przystosowanych do wzmożonej pracy w trudnych warunkach. Gdy na postoju Start-Stop wyłączy silnik, akumulator podtrzymuje działanie wszystkich systemów i urządzeń pracujących w aucie, takich jak oświetlenie zewnętrzne, wycieraczki czy radio, stanowiąc ich jedyne źródło zasilania, co może stanowić dla niego spore obciążenie.

W pojazdach, w których używa się tej technologii wydajniejszy musi być alternator, a rozrusznik powinien mieć większą moc. Akumulatory, by wytrzymywać dodatkowe obciążenia związane z tysiącami startów pojazdu w okresie ich eksploatacji, powinny charakteryzować się większą trwałością, żywotnością oraz odpornością na pracę cykliczną i być zabezpieczone przed skutkami częstego wyłączania silnika. Oznacza to, że muszą być bardziej odporne na głębokie rozładowanie niż tradycyjne urządzenia. Takie wymagania spełniają technologie AGM oraz EFB – stworzone, by sprostać wymaganiom współczesnych pojazdów.

Podobna technologia, ale nie taka sama

Koncepcja wyłączania silnika pojazdu podczas postoju nie jest nowa. Prawie 60 lat temu japońska marka Toyota stworzyła system, który znany jest pod nazwą Start-Stop, stając się prekursorem tej technologii. Jak działał? Podobnie jak obecny – gdy auto stało bez ruchu dłużej niż półtorej sekundy, silnik ulegał wyłączeniu, co przekładało się na oszczędności paliwa. Wyniki badań pokazały, że wprowadzenie tego systemu do pojazdów w zakorkowanym Tokio umożliwiło kierowcom zmniejszenie zużycie paliwa o około 10 procent1. Japoński system funkcjonował w modelu Crown do połowy lat 70. ubiegłego wieku. Testy tego rozwiązania trwały niemal dekadę. Jednak producent ostatecznie nie zdecydował się na wprowadzenie go do oferty na stałe2.

W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku Włosi stworzyli swoją technologię, która miała przynosić oszczędności kierowcom. Wykorzystali ją w Fiacie Regata w modelu ES (Energy Saving). Auta z tym systemem działały jednak inaczej niż obecnie – silnik nie gasł samoczynnie. Kierowca musiał go wyłączyć specjalnym przyciskiem. Ponowne uruchomienie następowało po wciśnięciu pedału gazu. Było to rozwiązanie, które w przypadku częstych zatrzymań mogło być mało komfortowe dla prowadzącego pojazd, a przede wszystkim absorbujące, gdyż wymagało stałej aktywności kierowcy podczas przemieszczania się w ruchu miejskim3.

W latach 90. pojawił się na rynku pierwszy seryjny model z systemem Start-Stop – Golf trzeciej generacji w wersji Ecomatic. W pojeździe wprowadzonym pod koniec 1993 r. wyłączanie silnika następowało po 5 sekundach postoju, ale również podczas jazdy, gdy kierowca nie naciskał przez jakiś czas pedału gazu. Aby ponownie uruchomić silnik wyłączony w czasie postoju trzeba było się posłużyć pierwszym biegiem. Był to model ze skrzynią półautomatyczną, więc nie używało się sprzęgła4.

W historii dotyczącej systemów automatycznego gaszenia silnika podczas postojów istotne miejsce zajmuje Citroën, który w 2004 roku wprowadził do oferty samochody Start-Stop, a Exide stworzył do nich swój pierwszy akumulator AGM. Już cztery lata później, w 2008 roku, Exide poszerzył swoją ofertę, uzupełniając ją o akumulatory wykonane w technologii EFB.

Akumulatory do zadań specjalnych

EXIDE AGM

 Samochody, w których zastosowano technologię Start-Stop wymagają od akumulatora znacznie wydajniejszej pracy podczas jego użytkowania. Musi być on solidniejszy i bardziej zaawansowany technologicznie. Odpowiedzią na te wyzwania są akumulatory Exide AGM (Absorbent Glass Mat), które charakteryzują się aż 4-krotnie wyższą wydajnością cykliczną w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami.

Płyty w akumulatorach Exide AGM – zamiast tradycyjnym separatorem z polietylenu – są oddzielone włóknem szklanym, które pochłania elektrolit i utrzymuje go w pobliżu materiału aktywnego płyty.  Wykorzystana w akumulatorach Exide AGM technologia wykonania kratki LifeGrid® zapewnia stały dostęp mocy i dłuższą żywotność akumulatorów podczas pracy cyklicznej, wzmacniając zarówno odporność na rozładowanie, jak i ułatwiając kolejne ładowania. Akumulatory w tej technologii są także o wiele bardziej odporne na tzw. głębokie rozładowanie.

Technologia AGM sprawdza się nie tylko w samochodach Start-Stop i z systemami hamowania rekuperacyjnego, ale także jako wytrzymałe rozwiązanie w pojazdach do specjalnych zastosowań, np. w karetkach oraz w SUV-ach, vanach i autach wyposażonych w wiele odbiorników prądu.

 

EXIDE EFB

Akumulatory Exide EFB (Enhanced Flooded Battery) zaprojektowano do małych i średnich aut, w których stosowana jest technologia Start-Stop. Sprawdzą się one także w pojazdach z tradycyjnym układem napędowym, które wymagają dużej wytrzymałości i niezawodnego startu podczas intensywnej jazdy miejskiej (np. taksówki, pojazdy kurierskie, pojazdy uprzywilejowane). Charakteryzują się długą żywotnością w pracy cyklicznej, wysoką, dynamiczną zdolnością przyjmowania ładunku przez cały okres eksploatacji akumulatora oraz wyższą odpornością na korozję, co jest szczególnie istotne przy obciążeniu dużymi prądami.

Akumulatory AGM i EFB spod szyldu Exide do wymagających pojazdów z systemem Start-Stop – stworzone zarówno dla rynku oryginalnego wyposażenia, jak również wtórnego – są dostępne do niemal wszystkich europejskich samochodów wyposażonych w tę technologię, która znana jest od przeszło pół wieku.

Szukasz akumulatora? Wyszukiwarka Exide Batery Finder w tym pomoże

Jeśli planujesz wymianę akumulatora, np. na model AGM czy EFB pomocna może się okazać bezpłatna wyszukiwarka akumulatorów Exide Battery Finder. Dzięki niej w prosty sposób można odnaleźć nowy akumulator po numerze VIN lub wyborze modelu pojazdu. Narzędzie to obsługuje wszystkie typy pojazdów. Wyszukiwarkę można znaleźć tutaj: https://www.exidegroup.com/pl/pl/battery-finder. Jest ona dostępna również na stronach App Store i Google Play jako bezpłatna aplikacja do pobrania na systemy iOS i Android.

 

[1] https://zabezpiecz-auto.pl/jak-wylaczyc-system-start-stop/
[2,3] https://www.mini.com.pl/pl_PL/home/news/system-start-stop.html
[4] https://motofakty.pl/systemy-startstop-wylaczac-czy-nie/ar/c4-16252187