Wróć na górę
Sezon na rowery i hulajnogi
08
06.2021

Sezon na rowery i hulajnogi

W ubiegłym roku odnotowano największy na przestrzeni dziesięciu lat, prawie 15% procentowy spadek liczby wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, co częściowo można wytłumaczyć wpływem pandemii i mniejszą liczbą wypożyczeń miejskich rowerów. Nie zwalnia to jednak kierowców z konieczności zwracania szczególnej uwagi zarówno na tych uczestników ruchu, jak również na korzystających z hulajnóg. Tym bardziej, że zmieniły się niedawno przepisy Prawa o ruchu drogowym, regulujące m.in. kwestię uczestnictwa w ruchu drogowym hulajnóg elektrycznych.

Odległość od wyprzedzanego rowerzysty – to każdy kierowca musi wiedzieć

Obowiązkiem kierowców zbliżających się do przejazdu dla rowerzystów jest zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienie pierwszeństwa rowerzystom znajdującym się na przejeździe. Podobnie rowerzyści mają pierwszeństwo na drogach dla rowerów poza jezdnią. Oprócz tego na kierowców skręcających w drogę poprzeczną przepisy nakładają obowiązek zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom jadącym na wprost po jezdni. Przepisowa szczególna ostrożność wiąże się dla kierowców z koniecznością zmniejszenia prędkości, tak aby nie narazić na niebezpieczeństwo jadących rowerami. Kierowcom nie wolno wykonywać manewru wyprzedzania pojazdów na przejeździe dla rowerzystów oraz bezpośrednio przed przejazdem, o ile nie jest to przejazd, na którym ruch jest kierowany.

– Wielu kierowców może nawet nie wiedzieć, jaką odległość ma zachować od wyprzedzanego rowerzysty. Odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m, jednak starajmy się zawsze zwiększyć ten dystans do 2-3 m. Przejeżdżanie zbyt blisko stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa rowerzysty, który jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Hulajnogi elektryczne po nowemu

Niedawno do uczestników ruchu drogowego, z którymi kierowcy dzielą jezdnię na pewnych odcinkach, dołączyli użytkownicy hulajnóg elektrycznych. W maju weszła bowiem w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, regulująca m.in. kwestię hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch. Zgodnie z przepisami, kierujący hulajnogami elektrycznymi mają obowiązek poruszać się po drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów z dopuszczalną prędkością 20 km/h.

W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Jadący hulajnogą może się wówczas poruszać z dopuszczalną prędkością 20 km/h.

Wyjątkowo hulajnogą elektryczną można poruszać się po chodniku. Jednak z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego i jeżeli chodnik znajduje się wzdłuż jezdni, po której dozwolony jest ruch pojazdów z prędkością większą niż 30 km/h, a brakuje wydzielonej drogi oraz pasa ruchu dla rowerów.

Prawidłowo ustawione lusterka zwiększają bezpieczeństwo na drodze

Bezpieczne wykonywanie manewrów, takich jak wyprzedzanie rowerzysty czy skręt na skrzyżowaniu, gdy potencjalnie moglibyśmy zajechać drogę takiej osobie, wymaga możliwie najpełniejszej obserwacji sytuacji na drodze, a to zależy m.in. od prawidłowego ustawienia lusterek w samochodzie. Należy je wyregulować dopiero po ustawieniu fotela i kierownicy, a także zagłówka oraz dopasować do swoich potrzeb. Jeżeli lusterka zostaną ustawione w niewłaściwy sposób, widoczne w nich obrazy będą się na siebie nakładać, jednocześnie pozostanie obszar martwego pola, w którym może znaleźć się np. rowerzysta. W lusterku wstecznym kierowca powinien widzieć jedynie tylną szybę samochodu. Przy jeździe nocnej ważne jest, aby ustawienie lusterka wstecznego pomagało w eliminowaniu możliwości oślepienia, ale należy pamiętać o przywróceniu pozycji lusterka do jazdy w dzień. W lusterkach bocznych powinno być widać jak największą przestrzeń z boku auta i za samochodem. Takie ustawienie zmniejsza ryzyko powstania martwego pola.

Źródło: Renault