Wróć na górę
Hamowanie silnikiem
13
02.2015

Hamowanie silnikiem

Hamowanie silnikiem to element techniki jazdy, dzięki któremu możemy z jednej strony zmniejszyć zużycie paliwa w aucie, z drugiej wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Nie jest to łatwy sposób hamowania, ale odpowiednio wykonany, pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo i oszczędności. Jak prawidłowo stosować hamowanie silnikiem? 

Jak to się robi?

Stosując hamowanie silnikiem powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wskaźnik obrotomierza i to, jak operujemy sprzęgłem. Zgranie tych dwóch kluczowych elementów jest niezbędne, aby hamowanie wykonać poprawnie i efektywnie. Powinniśmy zacząć od zdjęcia nogi z gazu, skutkiem czego samochód zacznie zwalniać. Zredukujmy bieg na niższy najpóźniej jak jest to możliwe, wcześniej wciskając pedał sprzęgła. Po wrzuceniu biegu umiejętnie puszczajmy sprzęgło, tak aby nie było szarpnięcia – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. W ten sposób kontynuujemy hamowanie aż do momentu całkowitego zatrzymania, wtedy możemy wspomóc się hamulcem nożnym. Ten sposób hamowania jest dobry podczas codziennej jazdy, ale szczególnie polecany na terenach górzystych, gdzie często hamujemy zjeżdżając ze wzniesień.

Niższe spalanie i bezpieczeństwo

Hamując silnikiem, nie zużywamy paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. To ogromna zaleta, biorąc pod uwagę aktualne ceny benzyny i oszczędności, jakie możemy uzyskać. A zyskamy nie tylko na paliwie, ale także na częściach – dużo później wymienimy klocki hamulcowe i tarcze. Gwarantuje nam to także bezpieczeństwo, ponieważ samochód z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie, a ponadto mamy nad nim większa kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest natychmiastowa reakcja – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Zagrożenia

Zanim zaczniemy stosować hamowanie silnikiem, przeanalizujmy czynności, które należy wykonać aby odbyło się to prawidłowo, płynnie i bezpiecznie. Nieumiejętna redukcja biegów może powodować gwałtowne zrywy samochodu i głośną pracę silnika wywołaną wysokimi obrotami. W takich sytuacjach przy hamowaniu, zwłaszcza w okresie zimowym, może dojść do poślizgu.

Źródło: Renault