Wróć na górę
Polacy pokochali zabytkowe samochody
20
02.2014

Polacy pokochali zabytkowe samochody

Przez pierwsze 9 miesięcy 2013 roku do Polski sprowadzono ponad 1200 samochodów w wieku powyżej 25 lat. I nie chodzi tutaj o zezłomowane auta naszych zachodnich sąsiadów, ale o pojazdy posiadające wartość kolekcjonerską. Coraz częściej restaurujemy także rodzime klasyki. Tylko w pierwszym półroczu 2013 roku zarejestrowano u nas prawie 900 samochodów zabytkowych.

Według danych Ministerstwa Finansów udostępnionych przez blog motoryzacyjny Classicauto.tv. liczba aut mających więcej niż 25 lat, które zostały sprowadzone do Polski z krajów Unii Europejskiej w 2012 roku, wyniosła 1 162 sztuk. Nie mniej – 1108 sztuk – sprowadzono w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2013 roku.

Na zbliżonym poziomie pozostaje zainteresowanie samochodami spoza UE. Liczba aut mających więcej niż 25 lat, sprowadzonych do Polski spoza Wspólnoty w 2012 roku, wyniosła 213 sztuk, zaś w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2013 roku na polskim rynku pojawiło się 140 takich aut: Brak wzrostu ilości sprowadzanych aut spoza Unii Europejskiej wcale nie oznacza, że moda np. na amerykańskie auta już minęła. Wciąż głównymi barierami utrudniającymi import aut zza oceanu są skomplikowane formalności oraz niemałe koszty transportu i odprawy celnej – mówi Paweł Klocek, autor bloga Classicauto.tv.

Zdaniem blogera rynek klasycznych aut w Polsce rośnie nie tylko dzięki importowanym egzemplarzom. – Coraz więcej osób wyszukuje stare auta lokalnie, a następnie dokonuje kompleksowej renowacji. Jeszcze kilka lat temu trudno było zobaczyć na ulicy Malucha, czy Fiata 125p. Teraz się to zmienia. Widać, że dojrzeliśmy pod względem motoryzacyjnym i doceniamy naszą tradycję – dodaje.

Opinia ta potwierdza się w statystykach Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Tylko do 30 czerwca 2013 roku do ewidencji zabytków włączono 883 pojazdy. Według Pawła Klocka dane te nie pokazują jednak w pełni skali zjawiska. – Mimo licznych przywilejów jest grupa kolekcjonerów posiadających pojazdy znacznie starsze niż 25 lat (wymagane przepisami), ale nie decydują się oni na rejestrację samochodu jako klasyka. Dzieje się tak, gdyż status zabytku wiąże się nie tylko z przywilejami, ale również z pewnymi ograniczeniami, np. wydłużonym procesem rejestracji – wyjaśnia autor Classicauto.tv.

Źródło: Classicauto.tv