Wróć na górę
6 rzeczy, które szkodzą akumulatorowi
07
11.2022

6 rzeczy, które szkodzą akumulatorowi

Marzeniem każdego kierowcy jest, aby akumulator w jego samochodzie działał bezawaryjnie jak najdłużej. Z biegiem czasu podlega on procesowi naturalnego zużycia, ale dzięki odpowiedniej eksploatacji i właściwej konserwacji można znacznie przedłużyć jego żywotność. Dlatego warto wiedzieć, co przyspiesza zużycie akumulatora i doprowadza do jego szybszego rozładowania. Jakie czynniki mogą być dla niego „zabójcze”?

1. Zabrudzenia i zły montaż

Na obudowie akumulatora, który nie jest systematycznie czyszczony – z czasem pod wpływem użytkowania – zbiera się brud, kurz, a nawet resztki oleju. Dodatkowo śniedzieją klemy, co powoduje ograniczenia w przepływie prądu, mogące przyczynić się do szybszego samorozładowania. Kłopot z uruchomieniem pojazdu mogą mieć też kierowcy, których akumulatory mają poluzowane klemy (w wyniku eksploatacji lub złego dokręcenia). Takie niestabilne mocowanie może skutkować szybszym rozładowywaniem się akumulatora. Regularna konserwacja zewnętrznych elementów akumulatora pozwoli uchronić go przed wilgocią i brudem, zapobiegając zwarciom i szybszemu zużyciu urządzenia.

2. Ekstremalne temperatury

Żywotność akumulatora skracać mogą także wysokie temperatury, które przyczyniają się do jego samorozładowania. Dzieje się tak np. wówczas, gdy pozostawimy pojazd na niezadaszonym parkingu w palącym słońcu i nie używamy go przez kilka dni. W gorące dni, gdy termometr pokazuje 30°C lub więcej, temperatura pod maską samochodu jest jeszcze wyższa, a wówczas proces rozładowania przebiega o wiele szybciej, co może skutkować problemami z uruchomieniem silnika. Jeśli pojazd jest systematycznie użytkowany, akumulator ma szanse doładować się podczas jazdy.

Skutki samorozładowywania się akumulatora w okresach letnich pod wpływem gorąca mogą być odczuwalne zimą przy niskich temperaturach, kiedy potrzebuje on więcej mocy do rozruchu. Mróz i temperatury bliskie zeru mają negatywny wpływ na kondycję akumulatora. W niskich temperaturach zmniejsza się bowiem zdolność rozruchowa akumulatora oraz obniża pojemność elektryczna. Przy temperaturze 0°C pojemność akumulatora wynosi około 80 procent, a gdy na termometrze widnieje -10°C, pojemność spada do 70 procent. Przy siarczystym mrozie (-25°C), pojemność elektryczna akumulatora może się zmniejszyć nawet do 60 procent.

Aby uniknąć kłopotów, można przy okazji wymiany akumulatora wybrać model z technologią Carbon Boost 2.0, np. Exide Premium lub Centra Futura, w której wykorzystuje się aktywny węgiel. Dlaczego? Akumulatory, w których zastosowano tę technologię lepiej radzą sobie w ekstremalnych temperaturach, gdyż ładują się do dwóch razy szybciej niż tradycyjne.

3. Zbyt krótkie trasy

Na krótkich odcinkach – szczególnie zimą – akumulator ma mniejsze szanse na optymalne doładowanie. Gdy kierowca uruchomi samochód z zimnym silnikiem i przejedzie nim np. 5 km, alternator nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości energii do akumulatora. Jeśli pojazd użytkujemy okazjonalnie lub na krótkich dystansach, np. jeżdżąc nim jedynie do pobliskiego sklepu, może to skutkować ciągłym niedoładowaniem urządzenia, a tym samym skróci jego żywotność i ograniczy sprawność. Aby uniknąć tego rodzaju problemów, warto regularnie kontrolować stan naładowania akumulatora i ładować go w razie potrzeby.

4. Zasiarczenie

W nieużywanych przez długi czas i rozładowanych akumulatorach może dojść do zasiarczenia płyt, czego konsekwencją bywa zmniejszenie dostępnej pojemności urządzenia, a nawet jego awaria. Charakterystycznymi cechami zasiarczonego akumulatora są: gęstość elektrolitu mniejsza niż 1,10 kg/l oraz napięcie spoczynkowe poniżej 12 V. Zdarza się, choć nie zawsze, że elektrolit ma wówczas biały kolor. Aby uniknąć zasiarczenia, nie wolno dopuszczać do całkowitego rozładowania akumulatora. W tym celu warto kontrolować systematycznie wartość napięcia. Można to zrobić samodzielnie lub skorzystać z pomocy mechanika, dysponującego inteligentnym testerem nowej generacji, np. Exide EBT 965P (kontrola napięcia i stanu akumulatora). Gdy napięcie spadnie poniżej 12,5 V, wskazane jest doładowywanie akumulatora, np. przy użyciu inteligentnego prostownika nowej generacji (Exide 12/7 lub 12/5,5).

5. Dobór niewłaściwego akumulatora

Choć producenci samochodów w instrukcji umieszczają informacje o tym, jakie parametry powinien mieć kompatybilny z pojazdem akumulator, to zdarza się, że kierowcy nie stosują się do tych wytycznych. Wymieniając akumulator kupują urządzenia o złej pojemności i mocy rozruchowej. Użytkownicy aut z systemem Start-Stop powinni pamiętać, aby montować w nich akumulatory przeznaczone właśnie dla tego rozwiązania, a nie do pojazdów tradycyjnych. Powód jest prosty – akumulatory działające w systemie Start-Stop muszą dysponować dostatecznie dużą ilością energii, by możliwe było ponowne uruchomienie silnika przy ich udziale. Najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie w nich akumulatora zaprojektowanego do ciągłego rozładowywania i ładowania, np. Exide AGM, charakteryzującego się 4-krotnie większą żywotnością w pracy cyklicznej w stosunku do tradycyjnych konstrukcji.

Źle dobrany akumulator oznacza kłopoty – przyspieszone zużycie. Aby nie popełniać tak kosztownych błędów, warto przy okazji jego wymiany skorzystać z bezpłatnych narzędzi oferowanych przez niektórych producentów akumulatorów, np. Exide Technologies, który na stronie akumulator.pl udostępnia wyszukiwarkę akumulatorów. Dzięki temu wygodnemu rozwiązaniu kierowcy mogą sprawdzić, jaki akumulator będzie odpowiedni do ich pojazdu. W razie potrzeby mają też możliwość skorzystania z przygotowanej przez producenta wyszukiwarki internetowej Exide Battery Finder, umożliwiającej odnalezienie odpowiedniego urządzenia, np. po numerze VIN lub modelu pojazdu.

6. Przeładowanie akumulatora

Akumulatorowi szkodzi nie tylko niedoładowanie, ale także przeładowanie, którego skutkiem może być jego uszkodzenie w wyniku tak zwanego „zagotowania akumulatora”. Aby do tego nie dopuścić, należy kontrolować proces ładowania i przerwać go w odpowiednim momencie. Bezpiecznym rozwiązaniem dla kierowców są inteligentne prostowniki nowej generacji, które samodzielnie kontrolują stan naładowania akumulatora, takie jak np. Exide 12/7. Ten nowoczesny prostownik nie tylko ustala parametry i czas ładowania, ale również przerywa ładowanie, gdy akumulator jest już naładowany, nie dopuszczając tym samym do niebezpiecznego przeładowania. Urządzenie jest bezpieczne i wygodne w obsłudze, bo nie wymaga kontrolowania przez użytkownika całego procesu.

prostownik Exide 12/7

Każdy akumulator pod wpływem eksploatacji się starzeje i w końcu wymaga wymiany na nowszy model. Można jednak – użytkując go we właściwy sposób – sprawić, aby dłużej nam służył. Jeśli jednak zawiedzie na dobre, to z pomocą przychodzi Exide Battery Finder wyszukiwarka akumulatorów online, dzięki której można w prosty sposób znaleźć nowy akumulator, pasujący idealnie do naszego pojazdu.