Wróć na górę
Już 10 km/h mniej na liczniku może uratować życie
05
06.2021

Już 10 km/h mniej na liczniku może uratować życie

Mniej zatłoczone ulice podczas lockdownów wielu kierowców traktowało jak zachętę do mocniejszego przyciśnięcia pedału gazu. Zapominając, że szybsza jazda może oznaczać bardziej tragiczne w skutkach wypadki drogowe. Nieznaczne przekroczenie dozwolonej prędkości może być nieodczuwalne dla kierowcy, ale znacząco wpływa m.in. na to, jak ciężkie mogą być obrażenia ofiar potencjalnych wypadków.

Wielu kierowców, wykorzystując mniejsze natężenie ruchu w czasie pandemii, pozwalało sobie na jazdę z nadmierną prędkością, co doprowadziło do poważnych w skutkach zdarzeń drogowych*. Policyjne statystyki wypadków drogowych i ich skutków podają, że w ubiegłym roku – choć wypadków z winy kierujących było o kilka tysięcy mniej w porównaniu z ubiegłymi latami, to odsetek osób, które poniosły w nich śmierć, był największy od lat.

„Bezpieczne” przekroczenie prędkości nie istnieje

Jazda z prędkością o 10–20 km/h większą od dopuszczalnej staje się często dla kierowców rutyną. Wielu z nich sądzi, że to niewielkie przekroczenie limitu w konsekwencji nie ma znaczenia. Jednak następstwa takiego sposobu myślenia mogą okazać się tragiczne w skutkach, zwłaszcza dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Uderzenie przez samochód poruszający się z prędkością 30 km/h przeżyje dziewięciu na dziesięciu pieszych, ale już przy prędkości 50 km/h zginie co drugi. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda przy prędkości powyżej 60 km/h – takiego potrącenia nie przeżyje prawie nikt, szansę ma jeden na dziesięciu pieszych, przy czym najdotkliwsze konsekwencje ponoszą piesi w wieku powyżej 60 lat**. Dane te pokazują jednocześnie, że w niektórych sytuacjach nawet jazda z prędkością mieszczącą się w granicach prędkości dopuszczalnej przez przepisy nie gwarantuje bezpieczeństwa. Prędkość należy dostosować do panujących warunków i sytuacji na drodze, a także do umiejętności kierowcy czy jego stanu psychofizycznego.

– Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że jadąc wolniej o 10–20 km/h, mogą realnie ograniczyć ryzyko wypadku drogowego, a jeśli nawet doszłoby do takiego zdarzenia, jego skutki mogą być mniej poważne. Warto na co dzień walczyć z nawykiem jazdy nieznacznie ponad limit. Dzięki temu nie tylko unikamy otrzymania mandatu, lecz także zyskujemy cenne sekundy na reakcję w przypadku niebezpiecznej sytuacji na drodze. Przy mniejszej prędkości skraca się również droga hamowania – tłumaczy Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

10 kilometrów mniej – 206 ocalonych

Liczba wypadków na obszarze zabudowanym jest większa od liczby wypadków, do których dochodzi poza nim. Ale jednocześnie więcej osób ponosi śmierć w wypadkach, które mają miejsce poza obszarem zabudowanym, gdzie kierujący poruszają się z wyższą prędkością, a w jednym aucie często ginie więcej niż jedna osoba. Dotyczy to nie tylko Polski. Bardzo pozytywne rezultaty mogli zaobserwować Francuzi po wprowadzeniu we Francji w 2018 roku przepisów ograniczających o 10 km/h prędkość jazdy na drogach poza obszarem zabudowanym o nieoddzielonych od siebie pasach ruchu. W rok po zmniejszeniu limitu prędkości z 90 do 80 km/h o 206 osób mniej straciło życie w porównaniu ze średnią z wcześniejszych pięciu lat***.

Holandia zmniejsza prędkość na autostradach

Z kolei w Holandii większość kierowców przestrzega wprowadzonej w ubiegłym roku na autostradach dopuszczalnej prędkości wynoszącej 100 km/h w godzinach między 6.00 a 19.00. Głównym celem tego ograniczenia była redukcja emisji zanieczyszczeń, ale według ekspertów nowy limit prędkości może przynieść efekt w postaci mniejszej liczby wypadków najtragiczniejszych w skutkach. Co więcej, pewnym zaskoczeniem może być fakt, że po godz. 19.00, kiedy można poruszać się już z prędkością 130 km/h, wielu kierowców nadal jeździ wolniej, ze średnią prędkością wynoszącą 117-118 km/h***.

 

* zdm.waw.pl

https://zdm.waw.pl/aktualnosci/w-czasie-pandemii-warszawiacy-jezdzili-szybciej/

** obserwatoriumbrd.pl

https://www.obserwatoriumbrd.pl/pl/analizy_brd/problemy_brd/predkosc/predkosc-a-ciezkosc-wypadku/

*** etsc.eu

https://etsc.eu/dutch-drivers-sticking-to-the-100km-h-speed-limit/

Źródło: Renault