Wróć na górę
20
06.2015

Dobry wzrok na drodze

Wzrok kierowcy ma bardzo duże znaczenie dla jego bezpieczeństwa. Ważne jest nie tylko to, gdzie patrzymy, ale także jak widzimy. 

Parametry układu wzrokowego, ważne dla prawidłowego prowadzenia pojazdu, to przede wszystkim: ostrość wzroku, widzenie obuoczne, pole widzenia, rozpoznawanie barw, widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienia. Np. wada widzenia zmierzchowego jest odpowiedzialna za tzw. kurzą ślepotę, która powoduje błędy w ocenie odległości i prędkości poruszających się pojazdów i jest po części odpowiedzialna za wypadki, do których dochodzi o tej porze dnia.

Wielu kierowców od momentu otrzymania prawa jazdy nie badała oczu. Brak takiego wymogu powoduje, że po drogach porusza się wielu kierowców z wadą wzroku. Lekarze specjaliści zalecają kierowcom, którzy noszą okulary korekcyjne, aby przynajmniej raz w roku przeprowadzać badania wzroku. Osoby, które okularów nie noszą powinny udać się na badanie, gdy zauważą, że widzą nieostro, słabiej o zmierzchu czy w okularach przeciwsłonecznych – mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Jeśli mamy przepisane okulary, przyłóżmy się do dopasowania ich do roli, w której będą wykorzystywane. Jeśli mają służyć tylko do jazdy samochodem, powinniśmy nie tyle podążać za trendami mody, ile zwrócić uwagę na ich walory użytkowe. To kształt oprawki okularów wpływa na pole widzenia. Wybierając szkła, zdecydujmy się na te, które wyposażone są w powłoki antyrefleksyjne – uchronią nas przed oślepieniem, gdy promienie słoneczne odbiją się od śniegu czy innego pojazdu. Podczas jazdy w słońcu korzystajmy z okularów przeciwsłonecznych, dzięki którym oczy się mniej męczą.

Podczas jazdy pamiętajmy o przerwach. To dobry moment na krótkie ćwiczenia relaksujące dla oczu. Wystarczy zamknąć je na chwilę, a później otwierać i zamykać powieki, dzięki czemu lepiej się nawilżą. Możemy również (nie poruszając głową) kierować wzrok w prawo, w lewo, w górę i w dół, a później zataczać wzrokiem ósemki. Te krótkie ćwiczenia wzmocnią oczy, a w efekcie poprawią komfort jazdy.

Ponieważ wzrok słabnie wraz z wiekiem, szczególną grupą kierowców narażonych na niedowidzenie są kierowcy po 65 roku życia. Pamiętajmy, że wady wzroku wydłużają proces reakcji, od zauważenia zagrożenia, przez decyzję, aż do działania.

Źródło: Škoda