Wróć na górę
Blokady alkoholowe – skuteczny środek prewencyjny?
27
06.2021

Blokady alkoholowe – skuteczny środek prewencyjny?

Jak wynika z raportu „Bezpieczni za kierownicą. AutoWatch Polska 2021”, alkohol pije aż 89% Polskich kierowców, a 61% ankietowanych zna osobę, która prowadziła samochód pod wpływem napojów wyskokowych. Bezpieczeństwo na drodze mogłyby zwiększyć blokady alkoholowe, zapobiegające prowadzeniu pojazdów przez osoby będące w stanie „po spożyciu”, ale wiedzę o nich ma jeszcze niewielu kierowców.

Co to jest blokada alkoholowa?

Blokada alkoholowa to alkomat powiązany ze specjalnym urządzeniem oraz oprogramowaniem i połączony z zapłonem. Idea blokady sprowadza się do tego, że przed każdym uruchomieniem silnika  kierowca poddawany jest badaniu na obecność alkoholu. Jednak elektroniczny pomiar nie tylko sprawdza poziom zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu, ale przede wszystkim – na podstawie uzyskiwanego wyniku decyduje o tym, czy auto można uruchomić.

Aparat pomiarowy włącza się, gdy kierowca przekręci kluczyk na pozycję „zapłon”. Gdy aparat  pomiarowy wyświetli komunikat: „Umieść ustnik, wykonaj test” – należy podać próbkę powietrza do analizy. Jeżeli alkohol nie zostanie wykryty lub jego stężenie będzie poniżej dopuszczalnej normy, urządzenie wyświetli komunikat „OK”. Gdy blokada pojazdu zostanie zwolniona, można uruchomić auto.

Jeżeli aparat pomiarowy wyświetli komunikat „WYKRYTO” – oznacza to, że w podanej do analizy próbce stężenie alkoholu przekroczyło dopuszczalną normę. Wówczas pojazd pozostanie zablokowany, a zdarzenie zostanie zarejestrowane w pamięci urządzenia wraz z datą i godziną.

Blokadę alkoholową może kupić i zainstalować każdy. Osoby, które miały zabrane prawo jazdy i korzystają z opcji skrócenia kary pozbawienia uprawnień, mają obowiązek stosowania takiego rozwiązania.

Edukacja kierowców ma sens

Niemal połowa polskich kierowców raz w tygodniu lub częściej pije alkohol. Preferowanym trunkiem jest piwo. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że jedynie 55% polskich kierowców jest świadomych tego, że dopuszczalna ilość promili we krwi, która pozwala na prowadzenie samochodu, to 0,2‰. Zmierzenie tego wymaga skorzystania z alkomatu przed wyjazdem na drogę, a niestety nie jest to powszechny nawyk. – Badanie „Bezpieczni za kierownicą. AutoWatch Polska 2021” uwidoczniło potrzebę zwiększania społecznej świadomości z zakresie spożywania alkoholu, konsekwencji wsiadania za kierownicę pod jego wpływem oraz konieczności zwiększania bezpieczeństwa na drodze. 9 na 10 polskich kierowców przyznaje, że pije alkohol, a każdy jego rodzaj wpływa na zaburzenie naszej percepcji i koncentracji. Brakuje nam wiedzy na temat czasu rozkładu alkoholu w organizmie, przez co zdarza nam się jeździć na tzw. kacu. Do tego polscy kierowcy nie mają wyrobionego nawyku sprawdzania swojej trzeźwości, stwarzając swoimi działaniami realne zagrożenie na drodze – mówi Rafał Misztalski, prezes AutoWatch Polska, lidera branży motoryzacyjnej w kategorii blokad alkoholowych w Polsce.

Świadomość kar nie powstrzymuje od niebezpiecznych zachowań

Według raportu „Bezpieczni za kierownicą. AutoWatch Polska 2021” prawie 1/5 badanych kierowców przyznała, że w ciągu 2 ostatnich lat prowadziła samochód mimo braku 100% pewności co do swojej trzeźwości. Zaskakujące jest to, że choć kierowcy pozwalają sobie na łamanie zasad i jazdę na podwójnym gazie, deklarują jednocześnie, że za prowadzenie pojazdów po wpływem alkoholu powinny obowiązywać surowe kary (dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów, więzienie). – Na polskich drogach nadal króluje brawura. Mimo że kierowcy zdają sobie sprawę z kar oraz zgadzają się, że ich surowość powinna być adekwatna do poziomu promili we krwi, czy przekroczonej prędkości, to ta świadomość z reguły nie wystarcza, by powstrzymać ich od niebezpiecznych zachowań – podkreśla Rafał Misztalski, prezes AutoWatch Polska.

To warto wiedzieć o blokadach alkoholowych

Priorytetem ETSC, czyli Europejskiej Rady Bezpieczeństwa w Transporcie, jest zwiększanie bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego w całej UE. Coraz baczniej przygląda się ona kierowcom i kryteriom, które należy spełniać, by otrzymać prawo jazdy. ETSC wstępnie planuje wprowadzić przepisy regulujące kwestię poddawania się okresowym badaniom kierowców tak, aby m.in. osoby mające problem z alkoholem mogły prowadzić pojazdy wyłącznie wyposażone w blokadę alkoholową. Dodatkowo, rozważane jest wprowadzenie wymogu montowania jej we wszystkich nowych samochodach, ponieważ według szacunków Rady aż 1/4 wszystkich wypadków w Europie jest spowodowana przez pijanych kierowców. A to znaczy, że alkohol, oprócz nadmiernej prędkości, jest najczęstszą przyczyną incydentów drogowych.Europejska Rada Bezpieczeństwa w Transporcie z każdym rokiem coraz więcej mówi o skuteczności i potrzebie stosowania blokad alkoholowych przekładających się na poprawę bezpieczeństwa na drodze. W Polsce świadomość na ich temat utrzymuje się nadal na niskim poziomie. Jedynie 31% badanych kierowców wie, że urządzenia te uniemożliwiają uruchomienie silnika, gdy w wydychanym powietrzu jest wyższy poziom promili niż dopuszczalna norma. Dlatego dostrzegamy potrzebę społecznej edukacji w tym obszarze. Blokady alkoholowe to doskonałe rozwiązanie zarówno dla osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, zatrudniających setki kierowców, którzy każdego dnia pokonują służbowo tysiące kilometrów samochodem – przekonuje Rafał Misztalski.

*Dane pochodzą z raportu: „Bezpieczni za kierownicą. AutoWatch Polska 2021” stworzonego na podstawie badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. w lutym 2021 roku na próbie N=818 kierowców w wieku od 20 do 60 lat.

Źródło: AutoWatch Polska