Motocykliści, którzy planują majowy wyjazd, powinni się do niego dobrze przygotować i odpowiednio wcześnie spakować, aby nie zapomnieć o kilku rzeczach, które mogą okazać się bardzo pomocne w trasie.
18
01.2023
6 kroków do bezpiecznej pozycji za kierownicą
Jak często kierowcy sprawdzają lub korygują ustawienie fotela w samochodzie? Pewnie większość – poza sytuacją, kiedy po raz pierwszy zasiedli za kierownicą swojego samochodu – robi to tylko, gdy ktoś inny prowadził wcześniej ich auto i trzeba ponownie dopasować ustawienia korzystne dla siebie. Jednak czy prowadzący pojazdy robią to w prawidłowy sposób – taki, który pozwoli im zająć bezpieczną pozycję za kierownicą?
Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy i przygotować się do jazdy radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault:
- Pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać, przygotowując fotel i kierownicę do jazdy, jest ustawienie wysokości siedziska fotela. Regulujemy je w taki sposób, aby zapewnić sobie dobrą widoczność otoczenia samochodu oraz deski rozdzielczej. Jeśli warunek dobrej widoczności jest spełniony przy różnych ustawieniach wysokości siedziska, wówczas wybierzmy ustawienie możliwie jak najniższe – dzięki temu zapewnimy sobie wolną przestrzeń pomiędzy naszą głową a dachem auta, co w razie wypadku połączonego z dachowaniem zmniejsza ryzyko obrażeń głowy i kręgosłupa szyjnego.
- Następnie ustawmy odległość fotela od pedałów. Należy to zrobić w taki sposób, aby nawet po całkowitym wciśnięciu sprzęgła nasza lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie. W pojeździe z automatyczną skrzynią biegów zamiast sprzęgła wciskamy kontrolnie hamulec i używamy do tego prawej nogi. Przy automatycznej skrzyni biegów, podczas wciskania hamulca, samochód musi być uruchomiony.
- Kolejnym krokiem jest wyregulowanie oparcia fotela. Powinno ono być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo. Zapewnia to optymalne działanie pasów bezpieczeństwa.
- Warto także odpowiednio ustawić zagłówek, co zapewni bezpieczną pozycję za kierownicą. Dlaczego? Jego zadaniem jest ochrona kręgów szyjnych w czasie kolizji, podczas których przeciążenia wymuszają gwałtowny ruch naszej głowy i szyi do tyłu. Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się kilka centymetrów od potylicy, a jego szczyt musi być ustawiony na równi ze szczytem naszej głowy.
- Położenie kierownicy powinno umożliwiać wygodną obserwację zegarów i wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, a także operowanie pedałami. Ponadto kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstek każdej z rąk przez szczyt koła kierownicy, bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać kierownicę ugiętymi rękami. Upewnijmy się jednak, że pomiędzy środkiem koła kierownicy, a naszym mostkiem znajduje się przynajmniej 25-30 cm wolnej przestrzeni. Zapewni to wystarczającą ilość miejsca na ewentualne otwarcie się poduszki powietrznej.
- Ustawiamy lusterka i zapinamy pas bezpieczeństwa. Pas nie może być skręcony i powinien jak najściślej przylegać do ciała. Dlatego też w warunkach jesienno-zimowych warto wcześniej zdjąć lub rozpiąć kurtkę. Dolna taśma pasa powinna płasko spoczywać na kościach miednicy (nie na brzuchu), a górne mocowanie należy tak wyregulować, aby pas przebiegał przez mostek oraz środek kości obojczykowej, nie dotykając szyi ani nie zsuwając się z ramienia.
Źródło: Renault