Wróć na górę

Recykling akumulatora

Mało kto wie, że akumulator jest przetwarzalny w ponad 95%, a uzyskane surowce mogą być ponownie wykorzystane do produkcji nowych komponentów. Jego recykling pełni więc bardzo ważną rolę, a zwrot zużytego akumulatora do punktu sprzedaży lub punktu zbiórki, postrzegać należy jako obowiązek każdego kierowcy. Jak jednak wygląda taki recykling? Zawarty w akumulatorach plastik zostaje rozdrobniony i przetworzony do postaci granulek, z których potem powstają nowe skrzynki i wieczka. Z kolei ołów z kratek i mocowań jest wytapiany i odlewany jako sztaby ołowiu, czyli materiał bazowy do produkcji nowych kratek.

Elektrolit natomiast jest neutralizowany i poddawany obróbce chemicznej w celu ekstrakcji do kwasu siarkowego, z którego tworzy się nowy elektrolit. Efektywność tak przeprowadzonego recyklingu potwierdza powszechne dość przekonanie, że akumulator jest dziś jednym z najlepiej przetwarzalnych produktów konsumenckich na świecie.

Przyczyny zużycia akumulatora

To, jak długo będzie nam służyć akumulator zależy w dużej mierze od nas. O czym należy więc pamiętać w kontekście zachowania jego żywotności? Ważny jest m.in. właściwy dobór akumulatora, przy czym nie zawsze ten o większej pojemności oznacza większą efektywność. Za skrócenie jego żywotności odpowiada również jazda na krótkich dystansach, przy jednoczesnym wykorzystaniu większości zainstalowanych w samochodzie urządzeń oraz okresy samorozładowania, spowodowane nieregularnym czy rzadkim użytkowaniem samochodu.

Niekorzystnie działa na akumulator również pogoda, przy czym na efektywność jego pracy wpływają zarówno temperatury wysokie, które sprzyjają wspomnianemu wcześniej samorozładowaniu oraz temperatury niskie, zwiększające pobór energii w przypadku rozruchu. Groźne dla naszego akumulatora są także wszelkie uszkodzenia obudowy, które powodują konieczność jego wymiany i mogą zagrażać naszemu bezpieczeństwu oraz innym, znajdującym się w samochodzie elementom instalacji elektrycznej. Na koniec wspomnieć należy o sprawności współistniejących z akumulatorem podzespołów, jakimi są alternator i rozrusznik. Ich niesprawność może skutkować dużo szybszym zużyciem a nawet nieodwracalnym zniszczeniem akumulatora.

Fakty i mity

Chcesz jak najlepiej zadbać o stan swojego akumulatora? Skorzystaj z porady eksperta! Wiedza o tym, jaki akumulator wybrać, na czym polega jego bezobsługowość, czy jak wyglądać powinien jego prawidłowy przegląd, nie jest wiedzą tajemną, ale bardzo łatwo popełnić w przypadku akumulatora błąd, który negatywnie wpłynie na jego żywotność lub ograniczy jego efektywność. Mając więc świadomość tego, jak ważnym elementem samochodu jest akumulator, uniknij potencjalnych problemów, sięgając po sprawdzone rady i doświadczenie mechanika lub fachowca w punkcie sprzedaży.

Budowa akumulatora

Wiedza o tym, z czego zbudowany jest akumulator jest ważna z kilku powodów. Przede wszystkim pomaga nam ona zrozumieć związane z akumulatorem zasady bezpieczeństwa, jak również to, co należy z nim zrobić, kiedy jest już zużyty. Recykling, czyli proces ponownego wykorzystania zawartych w akumulatorze materiałów i substancji, jest pochodną tego, z czego jest on zbudowany Ale do rzeczy! Ten bardzo istotny element naszego samochodu zawiera 6 ogniw, o jednostkowym napięciu rzędu 2,1 V, każde. Punktem wyjścia do powstania ogniwa są odpowiednie stopy ołowiu, z którego powstają kratki, pełniące później rolę elektrod.

Obecne procesy produkcyjne takiej kratki oparte są na odlewie grawitacyjnym oraz ciągłym lub walcowanej taśmie ołowianego stopu, gdzie jedną z metod uzyskania kratki jest wytłaczanie, bądź też nacinanie i rozciąganie. Tego rodzaju kratki są cieńsze od tych uzyskanych w odlewie, dzięki czemu, w tej samej obudowie zmieści się ich więcej. Ten zabieg pozwala uzyskać większą powierzchnię z mniejszą opornością dla dużej energii startowej. Następnie na gotową kratkę nakładany jest materiał aktywny, który po naładowaniu na płycie dodatniej przyjmuje kolor czerwono-brązowy, co wskazuje na obecność dwutlenku ołowiu, a ujemna płyta zmienia kolor na szary przez obecność gąbczastego ołowiu. By zapobiec ich kontaktowi, a tym samym zwarciu, płyty oddzielone są separatorami lub specjalną matą, wykonaną z włókna szklanego, umożliwiając tym samym swobodny przepływ elektrolitu oraz prądu elektrycznego. Przestrzeń pomiędzy płytami akumulatora wypełnia elektrolit, który działa jak przewodnik, przenosząc jony elektryczne pomiędzy płytami dodatnią i ujemną w czasie ładowania i rozładowania akumulatora. Należy pamiętać również, że jest substancją silnie żrącą i potencjalnie niebezpieczną zarówno dla nas, naszego samochodu oraz środowiska naturalnego.