Wróć na górę
Jak podłączyć prostownik do akumulatora?
#50
porada

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Co zrobić, kiedy samochód nie chce odpalić? W takiej sytuacji u większości kierowców może pojawić się panika i wszechogarniająca niemoc. Od razu pojawiają się wizje wymiany akumulatora na nowy. Istnieje jednak łatwe rozwiązanie, by samodzielnie go naładować. Zatem dzisiaj przedstawimy dokładnie, jak podłączyć prostownik do akumulatora i na co zwrócić uwagę podczas ładowania.

Jak podłączyć prostownik do akumulatora – krok po kroku

Pierwszym, niezwykle istotnym krokiem jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy. Miejsce powinno być suche i bezpieczne, ponieważ duża wilgotność może spowodować uszkodzenie prostownika. Najlepiej, jeśli jest ono dobrze wentylowane. Trzeba też zwrócić uwagę na temperaturę, gdyż nie każdy prostownik będzie działał w warunkach poniżej 0ºC.

Przechodząc do sedna: jak podłączyć prostownik do akumulatora? Najpierw trzeba odłączyć akumulator (jeśli jest to konieczne), poczynając od odłączenia klemy czarnej (-), a później czerwonej (+). Następnym krokiem będzie podłączenie zacisków prostownika do odpowiadających im oznaczeń – plus do plusa, minus do minusa. W tym przypadku działa zasada odwrotnej kolejności. Należy więc podłączyć najpierw plusy (czerwony kabel), a później minusy (czarny kabel). Po podłączeniu trzeba wpiąć ładowarkę do źródła zasilania. Następnie należy ustawić odpowiednią wartość odpowiadającą 10% pojemności ładowanego akumulatora. Istnieją prostowniki, które automatycznie dobierają odpowiednie parametry, jednak w niektórych modelach konieczne jest ustawienie ich manualnie. Tutaj trzeba zwrócić szczególną uwagę na natężenie prądu podczas ładowania, ponieważ ma ono tendencję do samoistnej zmiany. Optymalny czas ładowania prostownikiem powinien trwać 10 godzin. Na koniec wpierw należy odłączyć go od źródła prądu, a dopiero później odpiąć zaciski od akumulatora.

Na co zwrócić uwagę podczas podłączania prostownika do akumulatora?

Sam proces podłączania i ładowania nie jest zbyt skomplikowany, jednak jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Jeśli oznaczenia symboli nie są dobrze widoczne, powinno się je przetrzeć. Należy także usunąć zabrudzenia z klem, jeśli takie się pojawiły. Następnie trzeba pamiętać o dokładnym wysuszeniu przed ich połączeniem. Kolejną ważną rzeczą jest poluzowanie cel akumulatora (jeśli jest taka możliwość). Jest to istotny krok, ponieważ zbierający się gaz może rozsadzić obudowę. Nie dotyczy to jednak nowych akumulatorów, które posiadają specjalny system odpowietrzania.