Wróć na górę
Zamiana opon z letnich na zimowe – to trzeba wiedzieć!
22
11.2021

Zamiana opon z letnich na zimowe – to trzeba wiedzieć!

Wymiana opon w Polsce nie jest obowiązkowa, ale zalecana. Sprawne ogumienie, dostosowane do warunków pogodowych znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Z badania ,,Czy Polacy zmieniają opony?”, wykonanego w tym roku na zlecenie Oponeo.pl wynika, że 83,5 procent polskich kierowców zmienia opony sezonowo, z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Wśród nich jest 82,3 procent mężczyzn i 84,6 procent kobiet1. Brak regulacji terminu zamiany opon sprawia jednak, że nie wszyscy kierowcy wiedzą, kiedy jest na to najwłaściwszy moment.

Ze wspomnianego badania wynika, że 24,8 procent ankietowanych wie, iż wymieniać opony na zimowe powinno się, gdy temperatura spadnie poniżej 7°C. Najbardziej liczna grupa badanych, bo 34,8 procent przyznaje, że robi to co roku w tym samym miesiącu. Aż 22,4 procent potwierdza, że zmienia opony na „zimówki”, gdy średnia temperatura utrzymuje się poniżej 0 °C, a 15,1 procent, gdy spadnie pierwszy śnieg.

Kiedy wymienić opony?

Opony zimowe należy montować na kołach dopiero wówczas, gdy średnia dobowa temperatura w ciągu kilku dni spadnie poniżej 7°C. Ważne, by takie ochłodzenie nie było jednorazowe. Dlaczego to takie istotne? Gdy założymy opony zimowe zbyt wcześnie, jazda samochodem, z ekonomicznego punktu widzenia, będzie nieopłacalna. Jeżdżąc na oponach niedostosowanych do warunków pogodowych, panujących w danej porze roku zużywa się o wiele więcej paliwa. Ale to nie wszystko. „Zimówki” są wykonane z mieszanki zawierającej więcej naturalnej gumy i krzemionki niż opony letnie, dzięki czemu są miękkie i zachowują odpowiednią elastyczność podczas niskich temperatur, natomiast gdy na dworze jest zbyt ciepło znacznie szybciej zużywają się ich bieżniki. Niekorzystna dla kierowców jest także zbyt późna wymiana opon letnich na zimowe. Przy utrzymujących się spadkach temperatur poniżej 7°C letnie opony robią się twarde, co zmniejsza ich przyczepność i zwiększa możliwość wpadnięcia w poślizg.

Eksperci cytowani przez serwis Oponeo.pl radzą, aby kierowcy – przed zmianą opon na zimowe – przyjrzeli się porom dnia, w których przemieszczają się samochodem. Gdy okaże się, że najczęściej podróżują nocą lub nad ranem, powinni pomyśleć o wymianie opon wcześniej. Gdyż w ich przypadku średniodobowa temperatura jest niższa2.

Mandat za opony?

Choć prawo w Polsce nie obliguje kierowców do wymiany opon, to za wadliwe ogumienie można otrzymać mandat podczas rutynowej kontroli. Policjanci zwracają szczególną uwagę na zużycie opon, ubytki gumy lub zbyt niski bieżnik. Gdy dopatrzą się uchybień mogą nałożyć na kierowcę mandat w wysokości 500 złotych i odebrać mu dowód rejestracyjny za nieodpowiedni stan techniczny pojazdu3.

Opony zimowe od letnich odróżnia także rodzaj bieżnika. „Zimówki” mają bieżniki z głębszymi rowkami i dlatego lepiej od opon letnich radzą sobie ze śniegiem, czy zalegającym na drogach błotem. Wysokość bieżnika określana jest parametrem TWI (Tread Wire Index – Wskaźnik Zużycia Opony). Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2003 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów minimalna grubość bieżnika dla aut osobowych powinna wynosić minimum 1,6 mm. Jednak przyjmuje się, że w oponach zimowych głębokość bieżnika mniejsza niż 4 mm nie zapewnia odpowiedniej trakcji. Bieżniki zbyt niskie zwiększają bowiem ryzyko przyklejenia się śniegu do opony4.

Dlaczego warto zmieniać opony?

Od opon i ich stanu zależy, czy nasz samochód będzie dobrze trzymał się drogi. Odpowiednie ogumienie zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i podróżujących wraz z nim pasażerów, skracając drogę hamowania, ułatwiając prowadzenie auta i pokonywanie zakrętów. Jak wynika z Raportu Komisji Europejskiej – używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 procent5. Testy Brytyjskiego Stowarzyszenia Producentów Opon wykazały, że samochód jadący na oponach zimowych z prędkością ok. 100 km/h na mokrej drodze przy temperaturze 5°C zatrzyma się 5 metrów wcześniej niż samochód poruszający się na oponach letnich6. Dobrze jest więc mieć dwa komplety opon – letnie i zimowe, by dla własnego bezpieczeństwa wymieniać je zgodnie z zaleceniami.

Opony całoroczne

Z badania przeprowadzonego przez Oponeo.pl wynika, że 12,5 procent kierowców wybiera alternatywny sposób, czyli jazdę na oponach całorocznych. Jest to jednak wyjście niedoskonałe. Dlaczego? Ponieważ trudno jest stworzyć takie opony, które sprawdzałyby się doskonale zarówno przy temperaturach ujemnych, jak i w upalne dni, gdy na termometrze pojawia się 30°C.Tego typu opony  przede wszystkich pasować będą do jazdy po mieście, gdzie drogi są bardziej zadbane. Sprawdzić mogą się także u tych kierowców, którzy podróżują samochodami rekreacyjnie, przejeżdżając rocznie około 6 tysięcy kilometrów, a nie używają ich do celów zawodowych7.

Nowe etykiety – łatwiej znajdziesz odpowiednie opony

W tym roku, w wyniku unijnych uregulowań, weszły w życie nowe wymogi dotyczące oznaczeń i etykiet na oponach. W myśl tej zmiany z rynku zniknęły opony oznaczone klasą F i G z uwagi na opory toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni. Nowa, obowiązująca skala obejmuje 5 klas od A do E. Etykiety zawierają wprawdzie te same trzy klasyfikacje co poprzednio: dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu, ale wprowadzono w nich modyfikacje. Najistotniejsza zmiana dotyczy opon zimowych, które na etykietach zyskały piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu oraz na lodzie. Ten ostatni znak dotyczy jednak tylko opon do samochodów osobowych. Nowością jest także sposób przedstawienia klasy hałasu, zależnej od poziomu decybeli, którą obrazują litery od A do C.

Ale to nie wszystkie zmiany – na etykiecie dodano także kod QR. Za jego pomocą można pobrać kartę informacyjną produktu. Wystarczy go zeskanować i uzyskać  prosty dostęp do europejskiej bazy danych o produktach (EPREL), w której znajdują się karty informacyjne produktów8.

Dzięki takim udogodnieniom, jak symbole przyczepności na śniegu oraz lodzie można znaleźć i kupić opony zaprojektowane do trudnych zimowych warunków. Zmodyfikowane etykiety mają też pomóc w wyborze opon oszczędzających paliwo, co w konsekwencji ma się przyczynić do zmniejszenia emisji CO29.

Przy zmiennym polskim klimacie trudno jednoznacznie i dokładnie określić datę wymiany opon na zimowe. Warto się jednak o to zatroszczyć, by podróżować bezpiecznie i nie kusić losu.

 

[1,7] https://auto.wprost.pl/aktualnosci/10515523/czy-polacy-zmieniaja-opony-z-letnich-na-zimowe.html

[2] https://www.oponeo.pl/artykul/kiedy-wymienic-opony-na-letnie

[3] https://moto.pl/MotoPL/7,88389,26956587,mandat-za-zle-opony-to-nawet-500-zl-mozesz-go-dostac-w-kilku.html

[4] https://www.oponeo.pl/artykul/czy-moje-opony-zimowe-nadaja-sie-juz-do-wymiany

[5] https://pzpo.org.pl/aktualnosci/opony-zimowe-na-mokrej-nawierzchni-droga-hamowania-kr%C3%B3tsza-o-dwie-d%C5%82ugo%C5%9Bci-samochodu.html

[6] http://www.flota.com.pl/we_flocie/2126/we_flocie_opony_zimowe_dlaczego_ich_uzywanie_jest_tak_wazne.html

[8,9] https://przegladoponiarski.pl/art/18948/nowe-etykiety-na-opony.html