Wróć na górę
Systemy Start-Stop. O czym warto wiedzieć?
12
04.2015

Systemy Start-Stop. O czym warto wiedzieć?

Jednym ze sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa, jest wyłączanie silnika podczas nawet krótkiego postoju samochodu. We współczesnych pojazdach za realizację tego zadania odpowiadają systemy Start-Stop. Technologia ta jest obecna w większości nowo wyprodukowanych aut. Jednak z uwagi na specyficzne warunki pracy silnika z tym systemem konieczne jest stosowanie specjalnego akumulatora do Start-Stop.

Jak działają systemy Start-Stop?

Współ­cze­sne sys­te­my Start-Stop au­to­ma­tycz­nie wy­łą­cza­ją sil­nik pod­czas po­sto­ju i po­now­nie urucha­mia­ją go, gdy kie­row­ca wci­śnie pedał sprzę­gła lub zwol­ni hamulec w aucie z automatycz­ną prze­kład­nią. Po­zwa­la to w ruchu miejskim na ob­ni­że­nie zu­ży­cia pa­li­wa oraz emi­sji dwu­tlen­ku węgla. Za­sto­so­wa­nie sys­te­mu Start-Stop wy­ma­ga od nie­któ­rych elementów po­jaz­du, ta­kich jak roz­rusz­nik czy aku­mu­la­tor, więk­szej trwałości oraz zabezpiecze­nia przed skut­ka­mi czę­ste­go wyłącza­nia sil­ni­ka.

Sys­te­my Start-Stop wy­po­sa­żo­ne są w mniej lub bar­dziej roz­bu­do­wa­ne ukła­dy za­rzą­dza­nia ener­gią. Do ich głów­nych zadań na­le­ży kon­tro­la stanu na­ła­do­wa­nia aku­mu­la­to­ra, re­gu­la­cja odbiorników za po­śred­nic­twem ma­gi­stra­li wy­mia­ny da­nych, zmniej­sza­nie zu­ży­cia prądu  oraz uzyska­nie opty­mal­ne­go w danej chwi­li na­pię­cia ła­do­wa­nia. Wszyst­ko po to, aby unik­nąć zbyt głębo­kie­go roz­ła­do­wa­nia  aku­mu­la­to­ra i za­pew­nić w każ­dym mo­men­cie zdol­ność do uruchomie­nia sil­ni­ka. Pod­czas cią­głej oceny kon­dy­cji aku­mu­la­to­ra ste­row­nik ukła­du śle­dzi jego tem­pe­ra­tu­rę, na­pię­cie, prąd oraz czas pracy. Na pod­sta­wie tych pa­ra­me­trów okre­śla­na jest chwi­lo­wa zdol­ność roz­ru­cho­wa i ak­tu­al­ny stan na­ła­do­wa­nia. W wypadku, gdy układ wykry­je spa­da­ją­cy po­ziom nałado­wa­nia aku­mu­la­to­ra zmniej­sza licz­bę włą­czo­nych odbiorników we­dług za­pro­gra­mo­wa­ne­go po­rząd­ku odłą­cza­nia.

Akumulator do systemu Start-Stop – czym się charakteryzuje?

W samochodach z systemem Start-Stop stosuje się aku­mu­la­to­ry wy­ko­ny­wa­ne w tech­no­lo­gii EFB lub AGM. Aku­mu­la­to­ry typu EFB, w od­róż­nie­niu od kla­sycz­nych, mają płyty do­dat­nie pokry­te powło­ką po­lie­stro­wą, co zwięk­sza od­por­ność na czę­ste roz­ła­do­wy­wa­nie i ła­do­wa­nie prą­dem o dużym na­tę­że­niu. Aku­mu­la­to­ry typu AGM mają z kolei mię­dzy pły­ta­mi włók­no szkla­ne, które całko­wi­cie wchła­nia elek­tro­lit. Na zaci­skach aku­mu­la­to­rów tego typu można uzy­skać nieco wyż­sze na­pię­cie. Są też bar­dziej odpor­ne na tzw. głę­bo­kie roz­ła­do­wa­nie.

Roz­rusz­nik w sys­te­mie Start-Stop

W więk­szo­ści sto­so­wa­nych roz­wią­zań sys­te­mów typu Start-Stop aktywowanie sil­ni­ka od­by­wa się za po­mo­cą tra­dy­cyj­ne­go roz­rusz­ni­ka. Ze wzglę­du jed­nak na znacz­nie zwięk­szo­ną licz­bę urucho­mień sil­nik roz­rusz­ni­ka jest moc­niej­szy i wy­po­sa­żo­ny w bar­dziej od­por­ne na zu­ży­cie szczot­ki. Mechanizm ma zmie­nio­ne sprzę­gło jednokie­run­ko­we, a zęb­nik sko­ry­go­wa­ny kształt zębów. Przekła­da się to na cichą pracę rozrusz­ni­ka, co przy częstym uru­cha­mia­niu sil­ni­ka ma znaczenie dla kom­for­tu jazdy.

Akumulator energii do systemu Start-Stop

W nie­któ­rych roz­wią­za­niach sys­te­mu Start-Stop oprócz ty­po­we­go aku­mu­la­to­ra ist­nie­je jeszcze tzw. aku­mu­la­tor ener­gii. Jego za­da­niem jest gro­ma­dze­nie ener­gii elek­trycz­nej w celu uła­twie­nia pierwsze­go roz­ru­chu sil­ni­ka i po­now­ne­go w try­bie Start-Stop. Skła­da się z dwóch po­łą­czo­nych ze sobą sze­re­go­wo kon­den­sa­to­rów o po­jem­no­ści kil­ku­set fa­ra­dów. W chwi­li roz­ła­do­wa­nia jest w stanie wspo­móc układ roz­ru­chu prą­dem o na­tę­że­niu kil­ku­set amperów.

Wa­run­ki dzia­ła­nia

Działanie systemu Start-Stop możliwe jest dopiero po spełnieniu szeregu warunków. Przede wszystkim akumulator musi posiadać wystarczający zasób energii do ponownego uruchomienia silnika, a prędkość auta od pierwszego rozruchu musi przekroczyć określoną wartość (np. 10 km/h). Czas między kolejnymi dwoma postojami samochodu powinien mieć większą wartość od ustalonego przez program minimum. Dodatkowo temperatura paliwa, alternatora i akumulatora do Start-Stop powinna znajdować się na określonym poziomie, a silnik posiadać optymalną temperaturę pracy.

Źródło: motofakty.pl