Wróć na górę
Zmiany w ustawie o recyklingu pojazdów
17
06.2015

Zmiany w ustawie o recyklingu pojazdów

Zniesienie 500 zł opłaty recyklingowej przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy, zobowiązanie dealerów samochodowych i właścicieli komisów do zbiórki pojazdów wycofanych z eksploatacji – to założenia noweli o recyklingu pojazdów, którą podpisał prezydent Bronisław Komorowski.

Nowe przepisy mają wprowadzić do polskiego prawa unijną dyrektywę dotyczącą pojazdów wycofanych z eksploatacji. W październiku 2014 r. Komisja Europejska pozwała w tej sprawie Polskę do Trybunału Sprawiedliwości – powodem były zastrzeżenia do organizacji wycofywania zużytych pojazdów i ich recyklingu. Obecnie stacje demontażu nie mogą pobierać opłat za przyjmowanie pojazdów zarejestrowanych w Polsce, jednak Komisja wskazywała, że zwolnienie z opłat powinno dotyczyć wszystkich pojazdów zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej.

Stąd konieczność wprowadzenia nowelizacji, która przewiduje zwolnienie z opłaty recyklingowej samochodów sprowadzanych z UE oraz z Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jak dotąd taką opłatę należy uiścić za każdy sprowadzony do Polski pojazd. Jej zniesienie ma obniżyć koszty funkcjonowania importerów samochodów używanych.

Nowela do ustawy przewiduje, że producenci i importerzy wprowadzający na rynek ponad tysiąc, przede wszystkim nowych pojazdów, będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania zużytych pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach. W praktyce oznacza to, że podmiot wprowadzający ponad tysiąc pojazdów rocznie będzie musiał zapewnić w kraju funkcjonowanie co najmniej 48 stacji lub punktów.

Z kolei wprowadzający na polski rynek nie więcej niż tysiąc pojazdów rocznie będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach, w tym co najmniej jedną stację demontażu. W noweli zmienia się też przepisy dotyczące opłaty za brak takiej sieci – ma być zależna m.in. od liczby wprowadzanych pojazdów, liczby dni, w których nie zapewniono sieci i liczby jej brakujących elementów (stacji demontażu lub punktów zbierania).

Nowe prawo wprowadza także generalną zasadę, że prowadzący stacje demontażu (przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju UE lub EOG) nie będą pobierać opłaty od jego właściciela. Jednocześnie w przepisach określono przypadki, kiedy opłata będzie mogła być pobierana.

Dla prowadzących stacje demontażu wprowadza się opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Będą one przekazywane do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, a 5 proc. ich wysokości będzie dochodem województwa. Pieniądze z kar i opłat mają być przeznaczane na wspieranie działań zapobiegających nielegalnemu demontażowi pojazdów.

Stawki opłat za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji wynosić będą: 0,05 zł za każdy kilogram brakującej masy odpadów niezbędnej do osiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji (w przypadku gdy do osiągnięcia wymaganego poziomu brakuje nie więcej niż 5 proc.); oraz 0,1 zł za każdy kilogram brakującej masy odpadów w przypadku gdy do osiągnięcia wymaganego poziomu brakuje więcej niż 5 proc.

Przedstawiciele branży recyklingowej uważają, że nowe przepisy nie są dla nich korzystne. Ich zdaniem cała odpowiedzialność za poziom odzysku spadnie na stacje demontażu pojazdów. Krytykują też obowiązujące, wysrubowane limity odzysku oraz wysokość kar finansowych za ich niedotrzymanie.

Nowela ma obowiązywać od 1 stycznia 2016 roku.

Źródło: www.moto.onet.pl