Wróć na górę
Nowy system poboru opłat na A4
17
07.2016

Nowy system poboru opłat na A4

Od 20 lipca za przejazd autostradą A4 między Krakowem a Katowicami kierowcy nie muszą płacić na bramkach. Dzięki urządzeniu A4Go mogą uiścić opłatę elektronicznie. Czy to koniec kłopotów z zatorami na autostradowych bramkach?

Urządzenia A4Go na A4

Od 20 lipca na odcinku autostrady A4 Kraków–Katowice działa system z elektronicznym poborem opłat, z urządzeniem pokładowym A4Go. Urządzenia A4Go, rozwiązanie Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), będą działały we wszystkich bramkach w punktach poboru opłat – początkowo w systemie „stop&go”, czyli zatrzymaj się i jedź, a docelowo „slow&go”, czyli zwolnij i jedź. Każdorazowo za przejazd przez bramkę ma być pobierana opłata z konta przedpłaconego.

Elektroniczny system poboru opłat zwiększa przepustowość. Na pasach, na których opłata pobierana jest manualnie, wynosi ona ok. 120 pojazdów na godzinę. W przypadku korzystania z urządzeń pokładowych w ciągu godziny może przejechać nawet 500. Pomysł sprawdził się też w Gliwicach, gdzie mieszkańcy miasta otrzymali od Kapsch 10 tys. urządzeń viaAUTO. Tam średni czas zatoru skrócił się z 34 do 12 minut.

System viaAUTO dla pojazdów osobowych

Równolegle do systemu viaTOLL dla pojazdów ciężarowych rozwijany jest system viaAUTO, który umożliwia samochodom osobowym przejazd autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, czyli A4 (z Gliwic do Wrocławia) oraz A2 (ze Strykowa do Konina), bez konieczności manualnego uiszczania opłat przy bramkach. Do końca czerwca bieżącego roku sprzedano ponad 54 tys. takich urządzeń. Dzięki viaAUTO za przejazd autostradą można płacić bez zatrzymywania się, wystarczy zwolnić i podjechać pod szlaban. Korzystający z takich płatności kierowcy pokonują place poboru pięć razy szybciej niż płacący tradycyjnie.

Istotne jest zapewnienie interoperacyjności dwóch systemów dla samochodów osobowych, tak żeby ktoś, kto ma urządzenie viaAUTO mógł wjeżdżać także na autostradę A4 i odwrotnie, żeby z A4Go mógł jeździć po drogach Generalnej Dyrekcji, gdzie działa system viaAUTO – podkreśla prof. Suchorzewski. Z technicznego punktu widzenia nie ma ku temu przeciwwskazań, ale potrzebne jest porozumienie między zainteresowanymi stronami.

Źródło: www.biznes.newseria.pl