Wróć na górę
A2 animuje bezpieczne zachowania na autostradzie
21
08.2014

A2 animuje bezpieczne zachowania na autostradzie

W nowo powstałej serii filmów animowanych Autostrada Wielkopolska S. A. zestawia najczęściej popełniane przez kierowców błędy na autostradzie z poprawnymi wersjami konkretnych manewrów. Warto się z nimi zapoznać, bo choć autostrady to jedne z najbezpieczniejszych dróg, każdy wypadek na nich może być tragiczny w skutkach.

Kłopotliwe dziękowanie

Niemal każdy kierowca wie, że za okazaną na drodze przysługę należy podziękować (a kto nie wie, powinien szybko przyswoić sobie nową wiedzę). Jadąc z prędkością 140 km/h, trudno uchylić szybę i powiedzieć „dziękuję”. Zamiast tego często włączamy na chwilę światła awaryjne. Z definicji służą one do informowania innych kierowców o awariach i utrudnieniach w ruchu, a używanie ich w formie podziękowania jest charakterystyczne dla Polaków, ale niespotykane w krajach Europy zachodniej. Zamiast tego stosuje się tam sekwencję włączenia na chwilę kierunkowskazów „lewy-prawy-lewy”. Warto o tym pamiętać, bo w niektórych okolicznościach włączenie na chwilę świateł awaryjnych może wywołać u obcokrajowców odruch gwałtownego hamowania.

Abonent powinien być chwilowo niedostępny

Korzystanie z telefonu komórkowego (rozmawianie przez aparat bądź pisanie wiadomości) za kierownicą jest bardzo złym pomysłem. W ten sposób istotnie wpływamy na obniżenie swojej koncentracji, ograniczamy pole widzenia i czas reakcji. Rozmowy należy prowadzić w trybie głośnomówiącym bądź z użyciem słuchawek, a na SMSy odpisać podczas chwili odpoczynku na stacji obsługi podróżnych. Najbardziej opornych przekonuje do tych rozwiązań policja, „nagradzając” niewłaściwe korzystanie z telefonu za kółkiem nawet dwustuzłotowym mandatem i pięcioma punktami karnymi. A z panami z drogówki nie ma żartów – w 2013 roku wystawili ponad dwa razy więcej takich mandatów niż w roku poprzedzającym.

Lewy pas – tylko na chwilę

Na lewy pas na autostradzie wjeżdżamy zaraz po rozpoczęciu wyprzedzania i – gdy tylko znajdziemy się przed wyprzedzanymi pojazdami, zjeżdżamy z powrotem na prawy pas. Na innych drogach z lewego pasa korzystamy jeszcze wtedy, gdy planujemy skręt w lewo, ale z pewnością nie zostajemy na nim dłużej niż to niezbędne. Uporczywa jazda lewym pasem ruchu jest jedną z przyczyn zwiększania się nie tylko liczby wypadków związanych z nieprawidłową zmianą pasa ruchu na autostradach, ale także zdenerwowania innych kierowców.