Wróć na górę
Podróż autostradą
16
03.2015

Podróż autostradą

Ruch powinien odbywać się prawym pasem, lewy służy jedynie do wyprzedzania – jazda po autostradzie rządzi się swoimi prawami. Aby podróż przebiegła sprawnie i bezkolizyjnie podpowiadamy, jak włączyć się do ruchu, jaka jest bezpieczna odległość między pojazdami oraz jakich opłat możemy się spodziewać.

Planujemy podróż

Zanim wybierzemy się w podróż autostradą, warto trasę zaplanować – ustalmy, którędy do niej dojedziemy, w którym miejscu chcemy zjechać. Warto pamiętać, że każda autostrada ma swój numer oraz dwa kierunki jazdy. Numerami oraz nazwami własnymi są również oznaczone wjazdy i zjazdy autostradowe. Podróżując za granicą, warto zorientować się, w jaki sposób w danym kraju pobierane są opłaty za przejazd. Na większości autostrad w Europie trzeba zapłacić albo za każdy przejazd (m.in. Polska, Francja, Włochy) albo kupując winietę na przednią szybę (Czechy, Węgry, Szwajcaria).

Kilka zasad

Włączanie się do ruchu na autostradzie następuje z pasa włączenia (zwanego również pasem rozbiegowym). Pozwala on, na dystansie kilkuset metrów, na rozpędzenie się do prędkości zbliżonej/równej pojazdom jadącym prawym pasem ruchu. Rozpędzamy się zdecydowanie, nie zjeżdżamy na autostradę przedwcześnie, np. bez odpowiedniej prędkości. Jeżeli w trakcie jazdy będziemy zmuszeni zwolnić, sygnalizujemy to krótkimi błyśnięciami świateł stop. W czasie drogi pamiętajmy, by zachować odstęp minimum dwóch sekund pomiędzy pojazdami – jest to tzw. bezpieczna odległość. Jak ją sprawdzić? Gdy tył samochodu przed nami minie charakterystyczny punkt przy drodze (np. słupek prowadzący), zaczynamy odliczać sekundy. Jeżeli minęliśmy ten punkt w krótszym czasie niż dwie sekundy, jesteśmy za blisko i powinniśmy zwiększyć odległość. Jeżeli trafimy na zator w jeździe spowodowany ograniczeniem pasów ruchu, stosujemy zasadę zamka błyskawicznego – pojazdy wjeżdżają na przemian z prawego i lewego pasu ruchu.

Prędkość

We wszystkich krajach obowiązują limity prędkości na autostradach – w niektórych za nieprzestrzeganie przepisów kary są bardzo dotkliwe. W Niemczech wolno jeździć autostradami z dowolną prędkością, jednak na wielu odcinkach obowiązują ograniczenia 80, 100 lub 120 km/h. We Włoszech pojazdy przekraczające prędkość często namierza się z policyjnego śmigłowca, natomiast Francuzi wymagają, by podczas jazdy w deszczu zmniejszyć prędkość ze 140 do 110 km/h. Warto zaznaczyć, że na autostradzie z reguły najbezpieczniejsza jest ta prędkość, z którą porusza się większość pojazdów. Ogranicza to liczbę wyprzedzeń i ryzyko kolizji z powodu zajechania drogi. W praktyce dla aut osobowych minimalna tolerowana przez innych prędkość wynosi co najmniej 90 km/h i dyktowana jest przez ciężarówki.