Wróć na górę
Ciśnienie pod kontrolą
23
12.2013

Ciśnienie pod kontrolą

Aż 64,1% samochodów w Polsce ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Z ponad 10 tys. samochodów skontrolowanych w kraju podczas ogólnopolskiej akcji Michelin „Ciśnienie pod kontrolą”, u jedynie 35,9 proc. odnotowano prawidłowe ciśnienie w oponach. 

W dniach od 26 do 30 października 2013 r. na 30 stacjach Statoil przeprowadzono bezpłatne pomiary ciśnienia w oponach oraz kontrole stanu bieżnika. Z badań przeprowadzonych podczas akcji wynika, że tylko 35,9 proc. pojazdów miało prawidłowe ciśnienie w oponach. Najbardziej świadomi znaczenia prawidłowego ciśnienia okazali się kierowcy z Lubelszczyzny (40,19 proc. z prawidłowym ciśnieniem), a najgorsze wyniki uzyskano w woj. lubuskim (70,49 proc. z nieprawidłowym ciśnieniem). Kolejne miejsca wśród pojazdów z prawidłowym ciśnieniem zajęły auta z województw: warmińsko-mazurskiego (39,59 proc.), małopolskiego (38,44 proc.), kujawsko-pomorskiego (37,82 proc.).

8,98 proc. wszystkich przebadanych samochodów miało ciśnienie o ponad 1 bar niższe niż zalecane przez producenta, a 24,39 proc. między 0,5 a 0,9 bara niższe. Oznacza to, że w 33,38 proc. samochodów odnotowano niebezpieczne lub bardzo niebezpieczne ciśnienie w oponach, stanowiące poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Według pomiarów dokonanych podczas tegorocznej akcji Michelin „Ciśnienie pod kontrolą”, jedynie 35,9 proc. kierowców dba o prawidłowe napompowanie opon swoich aut. Eksperci podkreślają, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno” – najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Stopień napompowania opon powinien być zgodny zarówno z zaleceniami producenta samochodu, jak i przystosowany do aktualnego obciążenia pojazdu.

Utrzymywanie właściwego ciśnienia wpływa na

  • bezpieczeństwo jazdy, zapewniając większą przyczepność i krótszą drogę hamowania;
  • trwałość opony (wydłużenie czasu jej użytkowania o jeden sezon);
  • ekonomię i ekologię jazdy (prawidłowo napompowana opona zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,3 l na 100 km).
Kierowcy powinni sobie zdawać sprawę, że prawidłowa eksploatacja opon nie ogranicza się tylko do ich sezonowej wymiany z letnich na zimowe, i odwrotnie. Jest wiele czynników, które wpływają na spadek ciśnienia w oponach, jak chociażby obniżenie temperatury w okresie zimowym, uszkodzenia wentyla, czy też małe przebicia i przecięcia opony. Dlatego regularna kontrola stanu ogumienia powinna stać się nawykiem każdego kierowcy – uważa Monika Siarkowska z Oponeo.pl

Akcja „Ciśnienie pod kontrolą” została objęta honorowym patronatem przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego oraz Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Olsztynie i Warszawie.