Wróć na górę
Przesadny luz
28
10.2013

Przesadny luz

Do świateł zostało kilkaset metrów? „Nie będę się męczył z biegami, wrzucę luz i dotoczę się do skrzyżowania” – powie wielu kierowców. Ale uwaga! Zachowanie to jest nie tylko nieekonomiczne, ale też… niebezpieczne!

Jazda na biegu jałowym (tzw. luzie) lub na wciśniętym sprzęgle powoduje niepotrzebne zużycie paliwa oraz zmniejsza kontrolę nad pojazdem – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Warto wyrobić sobie zwyczaj hamowania silnikiem, czyli toczenia się na biegu bez dodawania gazu.

Taki sposób hamowania, w przeciwieństwie do dotaczania się na luzie, jest znacznie bardziej ekonomiczny i bezpieczny. Gdy pojawia się niebezpieczeństwo na drodze i powinniśmy natychmiast przyśpieszyć, to przy hamowaniu silnikiem kierowca musi jedynie nacisnąć na pedał gazu. Gdy jedziemy na biegu jałowym, najpierw należy zastanowić się, który bieg wrzucić, a następnie zrobić to – tracąc bezcenny czas. Dodatkowo, jeśli koła kręcą się „na luźno” w trakcie pokonywania zakrętu na drodze o zmniejszonej przyczepności, można łatwiej wpaść w poślizg – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Jazda na biegu jałowym (tzw. luzie) lub na wciśniętym sprzęgle powoduje niepotrzebne zużycie paliwa oraz zmniejsza kontrolę nad pojazdem.

Sprzęgło samochodowe należy wykorzystywać w następujących sytuacjach

  • przy ruszaniu,
  • podczas zmiany biegów,
  • w końcowej fazie zatrzymywania się, aby nie zgasł silnik,
  • podczas awaryjnego hamowania.

W innych sytuacjach lewa stopa powinna spoczywać na podłodze. Gdy zamiast tego znajduje się na sprzęgle, powoduje niepotrzebne zużycie tego podzespołu.

Warto też pamiętać, że na jazda biegu z wciśniętym sprzęgłem jest tym samym co jazda na luzie, bo także w tym drugim przypadku samochód spala paliwo.