Wróć na górę
Piski i luzy
30
04.2014

Piski i luzy

Zły stan techniczny pojazdów jest co roku przyczyną wielu wypadków drogowych. Wiosna to czas na sprawdzenie swojego samochodu i przygotowanie go do bezpiecznej jazdy. Na co szczególnie zwrócić uwagę?

Do najczęstszych przyczyn wypadków związanych ze złym stanem technicznym pojazdu należą braki w oświetleniu i ogumieniu, usterki w układzie hamulcowym i kierowniczym. Dlatego podczas wiosennej kontroli należy uważnie sprawdzić stan tych elementów, w tym jakość i ilość płynu hamulcowego, płynu w układzie chłodzenia, płynu do spryskiwaczy oraz oleju silnikowego, oleju w układzie wspomagania, a także stan klocków i tarcz hamulcowych.

Kwiecień to czas wymiany opon zimowych na letnie, a jeśli ktoś jeszcze tego nie zrobił, to przez wzgląd na bezpieczeństwo powinien jak najszybciej o to zadbać. – Opony przeznaczone do jazdy w zimie, w temperaturze przekraczającej około 7˚C tracą swoje właściwości, więc nie zapewniają nam odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa – mogą wydłużyć drogę hamowania oraz są bardziej podatne na przebicia (ponieważ szybciej się zużywają i miękną w wyższych temperaturach) – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Opony przeznaczone do jazdy w zimie, w temperaturze przekraczającej około 7˚C tracą swoje właściwości, więc nie zapewniają nam odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa – mogą wydłużyć drogę hamowania oraz są bardziej podatne na przebicia.

Pozimowym efektem jazdy po nieodśnieżonych drogach, pełnych niewidocznych dziur, brył lodu, o które nawet przy wyjątkowo uważnej jeździe uderzamy podwoziem, mogą być usterki zawieszenia, zniszczenie ogumienia lub felg. Dlatego, nawet po łagodnej zimie, warto dokładnie skontrolować stan podwozia, zwłaszcza kiedy czujemy luz w układzie kierowniczym, słyszymy stuki dochodzące z podwozia i skrzypienie w czasie ruchów kierownicą.

Gumowe elementy samochodu, takie jak wycieraczki, podczas zimy są szczególnie narażone na zniszczenia – również dlatego, że wielu kierowców włącza je do odśnieżania i usuwania lodu z szyb. Dlatego pióra wycieraczek powinno się wymieniać dwa razy w roku, z czego raz na wiosnę, zwłaszcza gdy zostawiają smugi, „piszczą” lub ich pióra są zdeformowane.

Źródło: Renault