Wróć na górę
23
02.2016

Pasy bezpieczeństwa

Redukują ryzyko kontaktu ciała z wnętrzem pojazdu w efekcie ograniczając ciężkość obrażeń, przenoszą siły działające podczas uderzenia na mocniejsze partie ciała, zapobiegają wypadnięciu z pojazdu przy uderzeniu, zapobiegają obrażeniom innych pasażerów. Mowa o jednym z najprostszych oraz najbardziej skutecznych środków bezpieczeństwa w aucie – pasach bezpieczeństwa.

Według prawa…

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa w Polsce został wprowadzony w 1983 r. i dotyczył jedynie przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. W 1991 r. obowiązek został rozszerzony na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi.

Za naruszenie obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierującego pojazdem grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne, natomiast za przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami – 100 zł i 4 punkty karne.

Pasy mogą ocalić

W latach 1991–2010 w Polsce w wypadkach drogowych zginęło 120 tys. osób, w tym 65 tys. kierowców i pasażerów samochodów i autobusów. W wyniku stosowania pasów bezpieczeństwa ocalono od śmierci ok. 10,5 tys. osób. Gdyby w tym okresie chociaż 95% uczestników ruchu (kierowców oraz pasażerów) stosowało pasy bezpieczeństwa, liczba ocalonych wzrosłaby do 36 tys. osób.*

Jak prawidłowo zapiąć pas?

Kilka zasad, które pomogą zminimalizować ewentualne obrażenia odniesione w trakcie wypadku:

  • powinien on przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia),
  • powinien być napięty (jeśli tak nie jest, człowiek uderza w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała),
  • górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce),
  • dolny pas powinien opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne).

 * Krajowa Rada Bezpieczeństwa Drogowego