Wróć na górę
12
02.2020

Od pierwszych pasów do inteligentnych systemów bezpieczeństwa

Przez 60 lat wiele może się wydarzyć, zwłaszcza w tak dynamicznie rozwijającej się dziedzinie jak motoryzacja. Jak dbano o kierowców w 1963 roku, a jak dzisiaj?

W 1886 roku powstał pierwszy samochód, ale były to czasy, w których mało kto mógł sobie na niego pozwolić. Kierowcy nie mieli łatwego życia – kiepska infrastruktura drogowa w połączeniu ze słabo rozwiniętą technologią odbijały się nie tylko na komforcie jazdy. W takich warunkach także bezpieczeństwo kierowców schodziło na dalszy plan. Coraz większy tłok na ulicach skierował uwagę projektantów samochodów na rozwiązania ratujące kierowcę i pasażerów w niebezpiecznych sytuacjach.

Kroki milowe w rozwoju motoryzacji

Pasy bezpieczeństwa stanowią jeden z najważniejszych wynalazków w historii motoryzacji. Wprowadzone w latach 60. XX wieku rozwiązanie przeszło przez ostatnie pół wieku ewolucję.

Pierwsze pasy nie przypominały tych, które znamy z nowoczesnych samochodów. Były dość sztywne i rozciągały się tylko w niewielkim stopniu. Dziś to nie do pomyślenia! – mówi Javier Luzón, Dyrektor ds. bezpieczeństwa SEAT. – Teraz pasy przylegają do ciała i dopasowują się do jego kształtu. Dzięki temu podczas zderzenia są w stanie zatrzymać pasażera na siedzeniu – dodaje.

Kolejnym ważnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo w samochodzie jest układ hamulcowy – obecnie zdecydowanie inny od tego z lat 60. Dla przykładu SEAT 600 był wyposażony w hamulce bębnowe, o znacznie mniejszej mocy hamowania niż ta, którą pojazdy osiągają dzisiaj. Najnowsze samochody mają hamulce tarczowe o dużej średnicy, a także znacznie szersze opony. Dzięki nim większą powierzchnią stykają się z drogą. Wykorzystują także system ABS, zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania, np. na śliskiej jezdni.

Poduszki powietrzne i zagłówki – elementy tak oczywiste, że trudno wyobrazić sobie bez nich auto – pojawiły się na dobre w latach 90. XX wieku. Dopiero później okazało się, że w znacznym stopniu zapobiegają one uszkodzeniom tak wrażliwej części kręgosłupa jak odcinek szyjny, np. kiedy w tył samochodu uderzy inny pojazd. Podobnie działają poduszki powietrzne.

Bezpieczeństwo przyszłości

Współczesne auta już oferują kierowcom bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Jak jeszcze mogą rozwinąć się technologie na przestrzeni kolejnych 60 lat? Javier Luzón prognozuje, że nadeszła pora na rozwój systemów przewidujących niebezpieczne sytuacje na drodze. Takich, które szybko zareagują i pozwolą uniknąć kolizji. Będzie to początek nowej ery w dziedzinie bezpieczeństwa samochodów, o której projektanci z przeszłości nie mogli nawet marzyć, a którą twórcy kolejnych modeli będą mieli na wyciągnięcie ręki.

Źródło: SEAT