Wróć na górę
29
08.2019

Historia skrzyni biegów

Dziś trudno w to uwierzyć, ale system zmiany biegów nie istniał w samochodach od zawsze. W latach 40. niektóre auta wciąż nie posiadały biegu wstecznego. Jednak od tego czasu skrzynia biegów przeszła niezwykłą ewolucję. Jej wygląd i ułożenie niczym już nie przypominają rozwiązań sprzed lat. Dzięki innowacyjnym technologiom współczesne skrzynie zapewniają maksymalną ergonomię i najwyższy komfort jazdy.

Lata 50.

W latach 50. kierowcy zmieniali biegi w samochodzie za pomocą dźwigni przymocowanej do kierownicy. Takie rozwiązanie nie zapewniało pełnego komfortu kierowcom, ale pozwalało na lepsze wykorzystanie przestrzeni samochodu.

Lata 60.

Producenci samochodów zaczęli umieszczać skrzynię biegów tam, gdzie znajduje się ona dzisiaj – między dwoma przednimi siedzeniami. Wygląd dźwigni był mało złożony i przypominał prosty kijek zakończony kulką. W niektórych samochodach z lat 60. wprowadzono czerwone znaczniki na prędkościomierzach podpowiadające kierowcom kiedy zmienić bieg, aby nie zatrzeć silnika.

Lata 70.

Na tym etapie rozwoju skrzynia biegów stała się bardziej wydajna. Dodanie piątego biegu umożliwiło wykorzystanie dynamiki silnika podczas jazdy. SEAT 124 Sport 1600 w wersji sedan to pierwszy samochód marki, w którym dźwignia zmiany biegów została podłączona bezpośrednio do przekładni. Dzięki temu samochód reagował szybciej i efektywniej na zmiany biegów, co zostało docenione przez licznych nabywców auta z hiszpańskiej klasy średniej.

Lata 80.

W tej dekadzie producenci samochodów większą wagę zaczęli przykładać do maksymalizacji ergonomii i komfortu jazdy. Modele z tych lat zostały wyposażone w system wspomagania kierownicy oraz rozwiązania usprawniające zmianę biegów.

Lata 90. i współczesność

Pojawiły się pierwsze modele sześciobiegowe, a automatyczna skrzynia biegów zyskuje na popularności. Kierowcy, którzy narzekali na często gasnący silnik czy staczanie się samochodu na wzniesieniach, mogli pożegnać się z awaryjnym sprzęgłem.

System zmiany biegów to tylko jeden z mechanizmów, które dzięki innowacjom ułatwiają prowadzenie samochodu. Obecnie w pojazdach można odnaleźć wirtualnego asystenta, jak aktywny tempomat ACC, który potrafi nie tylko utrzymać stałą prędkość pojazdu, ale w zależności od sytuacji na drodze również przyspieszyć lub zwolnić bez angażowania kierowcy.

Źródło: SEAT