Wróć na górę
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – zmora dla motocyklistów
27
07.2021

Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – zmora dla motocyklistów

Letnie miesiące, gdy sprzyja pogoda, zachęcają do jazdy motocyklem. Wówczas statystki wypadków w udziałem kierowców jednośladów szybują. Wielu tragicznych zdarzeń można by uniknąć dzięki poprawie bezpieczeństwa jazdy kierowców samochodów osobowych, którzy w ubiegłym roku spowodowali aż 41% wypadków z udziałem motocyklistów*. Przyczyną większości tych zdarzeń było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Nie zajeżdżaj drogi motocykliście

Dlaczego tak często zdarza się, że kierowcy nie ustępują pierwszeństwa przejazdu motocyklom? Przyczyną może być nieprawidłowa ocena odległości i prędkości nadjeżdżającego jednośladu lub po prostu niezauważenie go. Kierowcy często może się wydawać, że jeszcze zdąży przejechać przez skrzyżowanie lub skręcić przed znajdującym się daleko motocyklem, ale nie bierze pod uwagę, że motocyklista może poruszać się z dużą prędkością lub przynajmniej o wiele większą niż zakładana. Nagle może okazać się, że na hamowanie czy jakąkolwiek reakcję ani kierowca, ani motocyklista nie mają szans. Dlatego tak ważne jest przede wszystkim baczne obserwowanie drogi, aby brak uważności nie okazał się tragiczny w skutkach. Zawsze też podczas jazdy należy kierować się zasadą współpracy oraz ograniczonego zaufania. Nie warto ryzykować, jeżeli istnieje najmniejsza wątpliwość co do tego, w jakiej odległości znajduje się motocyklista lub z jaką szybkością nadjeżdża.

Motocyklista w martwym polu

Warunkiem prawidłowej obserwacji drogi podczas jazdy są odpowiednio wyregulowane lusterka w samochodzie, tak aby widoczne w nich obrazy w jak najmniejszym stopniu nakładały się na siebie. Minimalizuje to tzw. martwe pole, w którym – z uwagi na swoje gabaryty – z łatwością może zmieścić się motocykl.  A to w połączeniu z jego dynamicznym poruszaniem się sprawia, że staje się mniej widoczny dla kierowcy, co ma szczególne znaczenie, kiedy kierowca chce zmienić pas ruchu. Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych, w których poszkodowany zostaje motocyklista.

Lusterka boczne należy ustawić tak, aby widzieć w nich jak największą przestrzeń z boku auta i za samochodem. Natomiast w lusterku wstecznym w samochodzie kierowca musi widzieć tylną szybę.

Pamiętając o występowaniu martwego pola, należy szczególną wagę przykładać do odpowiednio wcześniejszego sygnalizowania kierunkowskazem manewru, który zamierzamy wykonać. Minimalizuje to ryzyko, że nagle wyjedziemy przed motocykl czy inne pojazdy, ponieważ kierujący zdążą zareagować i dostosować swoją jazdę do czynności, które wykonujemy.

Upewnij się, że bezpiecznie wyprzedzisz motocyklistę

Przed wyprzedzeniem motocyklisty kierowca musi upewnić się przede wszystkim, czy ma odpowiednią widoczność i wystarczającą przestrzeń, aby bezpiecznie wykonać ten manewr. Obowiązkowo należy zachować co najmniej metrowy odstęp od wyprzedzanego motocykla. Nie wolno go też próbować wyprzedzać na skrzyżowaniu, czy przed wzniesieniem, kiedy nie ma dostatecznej widoczności drogi. Kierowca ma również obowiązek upewnić się, czy jadący przed nim na tym samym pasie ruchu oraz jadący za nim nie zasygnalizowali przypadkiem wcześniej zamiaru wykonania manewru wyprzedzania, zmiany kierunku jazdy, czy zmiany pasa ruchu.

Motocykliści nie są bez winy

Kierujący motocyklem często nie potrafią oprzeć się pokusie ryzykownej jazdy, której przejawy to m.in. omijanie z nadmierną prędkością, a nawet wyprzedzanie samochodów w korkach przy zachowaniu zbyt małej odległości, slalom między samochodami czy wjeżdżanie przed samochody bez zachowania zasad bezpieczeństwa. Ma to poważne konsekwencje – motocykliści w ubiegłym roku spowodowali 927 wypadków, z czego sprawcami 180 z nich byli kierujący motocyklami o poj. do 125 cm3 (do prowadzenia takich pojazdów nie jest wymagane prawo jazdy na motocykl, a jedynie kategorii B od co najmniej 3 lat).

Aby takich sytuacji było jak najmniej, motocykliści muszą pamiętać, by nie przekraczać dozwolonej prędkości i dostosować ją do warunków ruchu. Należy też uważnie obserwować drogę i jej otoczenie oraz odpowiednio wcześniej i wyraźnie sygnalizować zamiar wykonania każdego manewru. Zbliżając się do skrzyżowania, zawsze trzeba upewnić się, czy droga jest wolna, niezależnie od tego, czy mamy pierwszeństwo, czy nie.

Motocyklista koniecznie powinien zadbać o właściwą odzież ochronną, najlepiej kolorystycznie kontrastującą z otoczeniem, odpowiednie buty oraz zawsze zakładać kask. Aby być bardziej widocznym na drodze – zwłaszcza w niekorzystnych warunkach pogodowych i przy ograniczonej widoczności, warto też pamiętać o kamizelce odblaskowej, która może być przydatna również w przypadku awarii i na przykład konieczności prowadzenia motocykla poboczem.

* policja.pl

Źródło: Renault