Wróć na górę
Nie rób krzywdy kierowcy
06
09.2013

Nie rób krzywdy kierowcy

Pasy bezpieczeństwa są najbardziej efektywnym urządzeniem chroniącym pasażera podczas wypadku. Mimo to aż 60% osób siedzących z tyłu nadal nie zapina pasów. Pasażerowie Ci w sytuacji wypadku mogą uderzyć w fotel kierowcy z taką siłą, że go przełamią i zmiażdżą prowadzącego samochód.

Z analiz National Highway Traffic Safety Administration wynika, że liczba osób w USA zapinających pasy podczas jazdy rośnie z roku na rok – w 1998 roku zapinało pasy 69% osób, w 2009 roku już 88%, czyli aż o prawie jedną piątą więcej. W Polsce te wartości są trochę niższe – tylko średnio 71% osób siedzących z przodu zapina pasy.

Zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse na przeżycie w wypadku. Zapinając pasy, nie tylko zwiększamy swoje szanse na wyjście cało z wypadku drogowego, ale i precyzyjniej prowadzimy samochód. Pasy spajają nasze ciało z samochodem, dzięki czemu bardziej czujemy ruchy pojazdu, czyli jesteśmy w stanie szybciej i dokładniej reagować. Ma to duże znaczenie szczególnie na zakrętach, ponieważ dzięki pasom siedzimy stabilnie i nie potrzebujemy trzymać się kierownicy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Zapięcie pasów jest obowiązkiem wszystkich pasażerów – bezwzględnie również tych, którzy siedzą z tyłu, ponieważ nie tylko naraża się on na śmiertelne niebezpieczeństwo, ale stanowi zagrożenie także dla osób siedzących przed nimi. Podczas zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h mężczyzna o wadze 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony! Pasażer bez zapiętych pasów uderza więc w siedzenie przed nim z taką siła, że przełamuje jego oparcie i miażdży kierowcę.

Pas działa tym skuteczniej, im ściślej i dokładniej przylega do ciała. Dolna część powinna znajdować się jak najniżej na biodrach, opinając je, a pas poprzeczny być umieszczony blisko szyi. Żeby pas spełniał swoją rolę, niezbędna jest odpowiednia pozycja siedząca – w podróży nie jest zalecane zbyt dalekie odsuwanie oparcia fotela – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Źródło: Renault