Wróć na górę
Na skrzyżowaniu
21
03.2014

Na skrzyżowaniu

Kierowcy często nieprawidłowo wykonują manewr skrętu na skrzyżowaniu – nie dostosowują prędkości, nie biorą pod uwagę warunków pogodowych i zapominają o zatrzymaniu się, gdy skręt jest warunkowy.

Zasady wykonywania skrętu na skrzyżowaniu są proste i zna je każdy, nawet początkujący kierowca. Zdarza się jednak, że im dłuższy staż za kierownicą, tym częściej łamane są przepisy. „Po pierwsze, przed skrętem w prawo lub w lewo każdy kierowca musi włączyć kierunkowskaz, aby poinformować innych uczestników ruchu o planowanym manewrze. Po drugie, należy zredukować prędkość lub zatrzymać się, jeśli tego wymagają przepisy– przypomina Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Po pierwsze, przed skrętem w prawo lub w lewo każdy kierowca musi włączyć kierunkowskaz, aby poinformować innych uczestników ruchu o planowanym manewrze. Po drugie, należy zredukować prędkość lub zatrzymać się, jeśli tego wymagają przepisy.

Prędkość

Nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną niezmieszczenia się swoim pasie ruchu podczas wykonywania skrętu. „Działa wtedy siła odśrodkowa, która może doprowadzić do wyrzucenia pojazdu na przeciwny pas ruchu lub na pobocze. W pierwszej sytuacji istnieje duże niebezpieczeństwo kolizji z innym samochodem, a w drugim przypadku powstaje poważne ryzyko utraty przyczepności – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. W obu sytuacjach prowadzący auto naraża nie tylko siebie, ale także zdrowie i życie innych kierowców lub pieszych (często przejścia dla pieszych znajdują się tuż za zakrętem). „Wykonując skręt w prawo lub w lewo najbezpieczniej jest poruszać się z prędkością nie większą niż 20-25 km/h na drugim biegu – dodają trenerzy.

Łuk

„Manewr skrętu należy wykonywać po możliwie jak najłagodniejszym łuku. Rozpoczynamy od zewnętrznej części pasa, a w połowie zakrętu zbliżamy się do wewnętrznej części naszego pasa ruchu – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jazda samochodem powinna być płynna, bez gwałtownych ruchów kierownicą i bez dodawania gazu.

Manewr skrętu należy wykonywać po możliwie jak najłagodniejszym łuku. Rozpoczynamy od zewnętrznej części pasa, a w połowie zakrętu zbliżamy się do wewnętrznej części naszego pasa ruchu

Pogoda

Istotny wpływ na wykonanie bezpiecznego skrętu mają też warunki pogodowe. W czasie opadów deszczu, śniegu oraz przy temperaturze poniżej zera należy zachować szczególną ostrożność. „Na śliskiej nawierzchni samochód może reagować z opóźnieniem na skręt kierownicy, a zbyt gwałtowne operowanie pedałem hamulca lub gazu może doprowadzić do poślizgu. Gdy jezdnia lekko się świeci, a na poboczu zauważymy np. zamarznięte kałuże, to znak, że droga, którą jedziemy może być także pokryta lodem. Kolejny sygnał to brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z suchą nawierzchnią – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Źródło: Renault