Wróć na górę
#24
porada

Akumulator po 2 latach przestał działać. Czy to wada produktu?

Doświadczenie potwierdza, że raczej nie. Żywotność współczesnych akumulatorów wykonanych w tradycyjnej technologii to obecnie średnio 3-4 lata, lecz jest to około 60-70% żywotności zakładanej przez producenta w warunkach optymalnej eksploatacji. To, że akumulator się starzeje, a jego pojemność maleje, to naturalna prawidłowość uzależniona również od częstości wstępowania cykli: rozładowanie-ładowanie. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku akumulatorów tradycyjnych. Te, wykonane w technologiach AGM czy EFB, dedykowane do samochodów mikrohybrydowych, są natomiast niemal stworzone do tego rodzaju środowiska pracy. Jednak w obu przypadkach te zmiany są uwzględnione w deklarowanym przez producentów okresie żywotności.

To, czego producenci nie mogą przewidzieć, to liczba urządzeń w wyposażeniu samochodu, zwłaszcza tego starszej generacji (tj. np. bez systemu Start-Stop). Akumulatory także w stanie spoczynku podtrzymują ich sterowniki, a to sprzyja rozładowaniu akumulatora, a więc postępującemu zasiarczeniu.

Jednak największy wpływ na skrócenie żywotności akumulatora ma nieprawidłowa eksploatacja, czyli m.in.:

  • permanentne niedoładowanie akumulatora (np. z powodu częstych, lecz krótkich jazd, w czasie których akumulator nie zdąży się naładować),
  • zbyt duży pobór energii w stanie spoczynku przez elementy wyposażenia auta,
  • awaria instalacji elektrycznej lub po prostu naturalne zużycie alternatora i rozrusznika,
  • długotrwała ekspozycja na ekstremalne temperatury,
  • brak działań profilaktycznych, jak regularne badanie poziomu napięcia i czyszczenie akumulatora.

Na szczęście ten problem w nowoczesnych samochodach został pośrednio rozwiązany poprzez zastosowanie czujników stanu naładowania akumulatora, które zazwyczaj pełnią również funkcję sterownika systemu zarządzania akumulatorem, czyli energią w aucie.

Bardzo precyzyjnie mierzą wartość napięcia akumulatora, natężenie pobieranego prądu oraz temperaturę otoczenia. Na podstawie tych parametrów określany jest stopień naładowania akumulatora, a system zarządzania energią steruje momentem i wartością obciążenia alternatora, ogranicza stopień rozładownia akumulatora czy też pełni funkcje diagnostyczne.