
Akumulator po 2 latach przestał działać. Czy to wada produktu?
Doświadczenie potwierdza, że raczej nie. Żywotność współczesnych akumulatorów wykonanych w tradycyjnej technologii to obecnie średnio 3-4 lata, lecz jest to około 60-70% żywotności zakładanej przez producenta w warunkach optymalnej eksploatacji. To, że akumulator się starzeje, a jego pojemność maleje, to naturalna prawidłowość uzależniona również od częstości wstępowania cykli: rozładowanie-ładowanie. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku akumulatorów tradycyjnych. Te, wykonane w technologiach AGM czy EFB, dedykowane do samochodów mikrohybrydowych, są natomiast niemal stworzone do tego rodzaju środowiska pracy. Jednak w obu przypadkach te zmiany są uwzględnione w deklarowanym przez producentów okresie żywotności.
To, czego producenci nie mogą przewidzieć, to liczba urządzeń w wyposażeniu samochodu, zwłaszcza tego starszej generacji (tj. np. bez systemu Start-Stop). Akumulatory także w stanie spoczynku podtrzymują ich sterowniki, a to sprzyja rozładowaniu akumulatora, a więc postępującemu zasiarczeniu.
Jednak największy wpływ na skrócenie żywotności akumulatora ma nieprawidłowa eksploatacja, czyli m.in.:
- permanentne niedoładowanie akumulatora (np. z powodu częstych, lecz krótkich jazd, w czasie których akumulator nie zdąży się naładować),
- zbyt duży pobór energii w stanie spoczynku przez elementy wyposażenia auta,
- awaria instalacji elektrycznej lub po prostu naturalne zużycie alternatora i rozrusznika,
- długotrwała ekspozycja na ekstremalne temperatury,
- brak działań profilaktycznych, jak regularne badanie poziomu napięcia i czyszczenie akumulatora.
Na szczęście ten problem w nowoczesnych samochodach został pośrednio rozwiązany poprzez zastosowanie czujników stanu naładowania akumulatora, które zazwyczaj pełnią również funkcję sterownika systemu zarządzania akumulatorem, czyli energią w aucie.
Bardzo precyzyjnie mierzą wartość napięcia akumulatora, natężenie pobieranego prądu oraz temperaturę otoczenia. Na podstawie tych parametrów określany jest stopień naładowania akumulatora, a system zarządzania energią steruje momentem i wartością obciążenia alternatora, ogranicza stopień rozładownia akumulatora czy też pełni funkcje diagnostyczne.