Wróć na górę
Zimowa ekojazda
27
01.2014

Zimowa ekojazda

Jak jeździć ekologicznie i ekonomicznie? Zasady są zawsze takie same, jednak w trudnych warunkach pogodowych i w niskich temperaturach mają jeszcze większy wpływ na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Dlatego warto poznać reguły zimowej ekojazdy.

Szybka jazda tylko pozornie jest korzystna – bardzo widocznie podnosi zużycie paliwa i wpływa na zanieczyszczenie środowiska, a przede wszystkim na bezpieczeństwo. Pomimo deklaracji większość Polaków łamie podstawowe zasady ekologicznej jazdy. Ekojazda to jazda płynna, przynosząca wymierne korzyści w postaci oszczędności od 5 do nawet 25% paliwa, zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Jedną z najważniejszych zasad ekojazdy jest płynna jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania. Powinno się więc redukować biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniać bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Bieg należy zmieniać na wyższy tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Pamiętajmy, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.

Ekojazda to jazda płynna, przynosząca wymierne korzyści w postaci oszczędności od 5 do nawet 25% paliwa, zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Podczas jazdy zaleca się przyspieszanie poprzez wciśnięcie 3/4 pedału gazu. Ważne też, aby nie „wrzucać luzu” podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się. W czasie postoju dłuższego niż minuta lepiej po prostu wyłączyć silnik.

Do zwiększenia spalania przyczynia się niepotrzebne obciążenie samochodu, więc warto opróżnić bagażnik i bez potrzeby nie jeździć z zamontowanym na dachu boksem. Nie zapominajmy także o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach, gdyż jego nieprawidłowy poziom ma wpływ na ilość zużywanego paliwa.

Źródło: Renault