Wróć na górę
Technologia Carbon Boost – ochrona przed zasiarczeniem akumulatora
13
02.2023

Technologia Carbon Boost – ochrona przed zasiarczeniem akumulatora

Parametry akumulatora, który przez dłuższy czas był eksploatowany w stanie niedoładowania, ulegają pogorszeniu, co w konsekwencji prowadzi do jego zasiarczenia. Skutki uboczne zasiarczenia są dla kierowcy uciążliwe, a dla akumulatora mogą być nieodwracalne – przyczyniając się w końcu do jego trwałego uszkodzenia. Z pomocą przychodzi technologia, dzięki której można uniknąć awarii. Mowa o Carbon Boost – formule umożliwiającej m.in. redukcję siarczanów.

Zasiarczony akumulator, czyli jaki?

Każdy akumulator ulega z czasem powolnemu samorozładowaniu, dlatego bardzo ważne jest, aby regularnie kontrolować jego napięcie i systematycznie doładowywać, gdy stan naładowania spada do 75%. Zazwyczaj w akumulatorze kwasowo-ołowiowym taka sytuacja ma miejsce przy napięciu 12,4 V. Jeśli spadnie ono poniżej tej wartości, to akumulator zacznie ulegać zasiarczeniu. Co to oznacza w praktyce? Zasiarczenie jest procesem, w wyniku którego na płycie ujemnej dochodzi do utworzenia warstwy utleniającej. To ona jest odpowiedzialna za ograniczenie przepływu prądu i pogorszenie kondycji akumulatora, który (w wyniku wytrącania siarczanów) staje się coraz trudniejszy do naładowania.

Jeśli na początkowym etapie nie zareagujemy i nie przerwiemy procesu zasiarczania, akumulator bezpowrotnie straci swoją pojemność. Jednak można tego uniknąć – regularnie kontrolując i w razie potrzeby doładowując akumulator przy pomocy inteligentnego prostownika nowej generacji, takiego jak np. Exide 12/7. W ten sposób zapobiegamy rozładowaniu, a w dłuższej perspektywie również zasiarczeniu, którego istotnym symptomem może być znaczny wzrost temperatury podczas ładowania akumulatora.

Technologia Carbon Boost – redukcja siarczanów

W przypadku trwałego zasiarczenia płyt, gdy nie pomaga ładowanie, czas pomyśleć o wymianie akumulatora na nowy. Szukając dobrego modelu, warto zainteresować się akumulatorami wykonanymi w technologii Carbon Boost, czyli z rozwiązaniem marki Exide, polegającym na zastosowaniu ulepszonych dodatków węglowych. Technologia ta ma znaczący wpływ na przewodnictwo i ułatwia szybsze rozpuszczanie siarczanów gromadzących się na płytach akumulatora, które negatywnie wpływają na efektywność i wydajność ładowania.

Formułę Carbon Boost 2.0, która została zastosowana w takich modelach, jak Exide Premium i Centra Futura, cechuje większa zdolność przyjmowania ładunku. Oznacza to do dwóch razy szybsze ładowanie akumulatora niż w przypadku konstrukcji tradycyjnych. Technologia ta zda egzamin również w zimie – w ekstremalnych warunkach pogodowych i w niskich temperaturach. Akumulatory Exide i Centra, w których zastosowano Carbon Boost 2.0, nadają się idealnie do pojazdów bogato wyposażonych i intensywnie użytkowanych, zapewniając im więcej mocy rozruchowej.

Zasiarczenie akumulatora nie musi zatem spędzać kierowcom snu z powiek. Wystarczy postawić na technologię, która wspomaga działanie akumulatora w ekstremalnych sytuacjach, dzięki czemu może stanowić nieocenioną pomoc w walce z zasiarczeniem. Niezależnie jednak od wyjątkowych możliwości rozwiązania bazującego na formule Carbon Boost 2.0, warto nie dopuszczać do samorozładowania akumulatora i regularnie o niego dbać.