Wróć na górę
Poślizg? Co robić?
21
02.2017

Poślizg? Co robić?

Nawet najbardziej ostrożni i uważni kierowcy mogą stracić kontrolę nad pojazdem i wpaść w poślizg. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Kierowcom przyda się zarówno wiedza teoretyczna, jak i zajęcia praktyczne na płycie poślizgowej.

W czasie ćwiczeń na płycie poślizgowej nawet najbardziej pewni siebie kierowcy przeżywają chwile zwątpienia w swoje umiejętności. Zwykle dopiero po kilkukrotnym powtórzeniu ćwiczenia są w stanie opanować auto – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zimowe oraz przedwiosenne warunki atmosferyczne zwiększają ryzyko poślizgu. Zalegający na drogach śnieg, cienka warstwa lodu na powierzchni (nieoczekiwana na przedwiośniu) jezdni mogą przyczynić się do utraty przyczepności przez pojazd. Prowadzący samochody mają do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy tracą przyczepność przednie koła.

W przypadku, gdy tylne koła tracą przyczepność, należy wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Nie należy naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności – radzą trenerzy. W sytuacji poślizgu przednich kół należy zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy – wyjaśniają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zachowania kierowców, które mogą przyczynić się do poślizgu to nadmierna prędkość, gwałtowne manewry, zbyt późne i ostre hamowanie. Kierowcy powinni szczególnie uważać przy zjeździe z głównej drogi – boczne drogi nie są zazwyczaj tak dobrze odśnieżone. Istotny jest także rodzaj nawierzchni – znacznie ostrożniej należy poruszać się po nawierzchniach wykonanych, np. z kostki cementowej – dodają trenerzy.

Źródło: Renault