Polacy, ręce na kierownicę!
Aż 30% polskich kierowców przyznaje, że w czasie jazdy trzyma kierownicę tylko jedną ręką – wynika z ankiety zorganizowanej we współpracy Szkoły Jazdy Renault i serwisu Motoryzacja w portalu Interia.pl*. Są także tacy, którzy pomimo tego, że mają obie dłonie na kierownicy, postępują nieprawidłowo, tzn. trzymają dłonie na szczycie (3%) lub u dołu kierownicy, z rękami opartymi na kolanach (4%). Prawidłowy sposób, czyli jedna dłoń na godzinie dziewiątej, druga na piętnastej, zadeklarowało 63% biorących udział w ankiecie.
Gdy prowadzący auto nieprawidłowo trzyma kierownicę, wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na konieczne czynności, jak np. zmiana biegów, trzymali obie ręce na kierownicy– mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Porównując kierownicę do tarczy zegara, dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie. Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w sytuacji bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy oparte są nieprawidłowo na szczycie kierownicy, to w czasie zderzenia głowa – opadając na poduszkę – wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń. Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia – podsumowują trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
* liczba głosów oddanych w ankiecie: 1572