Wróć na górę
Pasy bezpieczeństwa i prawidłowa pozycja
07
07.2015

Pasy bezpieczeństwa i prawidłowa pozycja

W Polsce ponad 90% kierowców i pasażerów zapina pasy*. Mogą one jednak nie spełnić swojej funkcji, jeśli nie zapniemy ich prawidłowo i nie zajmiemy odpowiedniej pozycji. 

Kierowca powinien prawidłowo ustawić zagłówek, wysokość fotela oraz jego odległość od kierownicy, natomiast nogi trzymać tak, by swobodnie operować pedałami. A jak jest z pasażerami? Podczas długich podróży często zmieniają pozycje na bardziej wygodne, ale niekoniecznie bezpieczne. Na przykład trzymanie nóg na desce rozdzielczej może spowodować, że przy bardziej gwałtownym hamowaniu pasy nie zadziałają odpowiednio.

Jak zająć prawidłową pozycję za kierownicą?

Obierając odpowiednią pozycję podczas jazdy, musimy pamiętać przede wszystkim o wysokości fotela, odległości od kierownicy oraz ustawieniu zagłówków. Kierowca powinien mieć ustawiony fotel na takiej wysokości, żeby dobrze widzieć maskę samochodu i ziemię cztery metry z przodu pojazdu. Zbyt niskie ustawienie ogranicza widoczność, a zbyt wysokie zwiększa ryzyko obrażeń w razie wypadku – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Kierowca powinien mieć ustawiony fotel na takiej wysokości, żeby dobrze widzieć maskę samochodu i ziemię cztery metry z przodu pojazdu.

Zanim ustawimy odpowiednią odległość fotela od kierownicy, wciśnijmy pedał sprzęgła. Jest to najbardziej odległy punkt, do którego musimy sięgać podczas jazdy. Oparcie fotela należy odchylić do tyłu tak, aby kierowca, bez odrywania pleców, sięgał nadgarstkiem do godziny 12 na kierownicy (przy założeniu, że kierownica odzwierciedla tarczę zegara). Zbyt bliskie ustawienie fotela uniemożliwi swobodne i płynne manewrowanie kierownicą, przy zbyt dużym oddaleniu dynamiczne wykonanie manewrów może okazać się niemożliwe, zaś operowanie pedałami bardzo utrudnione – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Istotnym elementem prawidłowej postawy jest także ustawienie zagłówka. Jego górna krawędź powinna sięgać czubka głowy. Zagłówek stanowi jedyną ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa w przypadku wypadku. Dopiero po odpowiednim ustawieniu fotela kierowcy regulujemy pozostałe ustawienia, takie jak ułożenie pasów.

Prawidłowa pozycja pasażera

Pasażerowie również muszą zająć odpowiednią pozycję na swoim fotelu. Podczas jazdy osoba jadąca z przodu nie powinna trzymać nóg zbyt blisko deski rozdzielczej, a także podnosić ich do góry lub podkurczać. Przy gwałtownym hamowaniu bądź zderzeniu może otworzyć się poduszka powietrzna, nogi mogą odskoczyć, a pasażer dozna urazu – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jak działają pasy bezpieczeństwa?

Zadaniem pasów jest absorbowanie głównej siły uderzenia oraz utrzymanie ciała na miejscu. Pasy amortyzują silne uderzenia i pozwalają uniknąć uderzenia o deskę rozdzielczą, kierownicę bądź w przypadku pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach o fotele znajdujące się z przodu. Użycie pasów wraz z poduszką powietrzną zmniejsza ryzyko śmierci o 63% oraz w znacznym stopniu zapobiega poważnym urazom. Samo zapięcie pasów zmniejsza śmiertelność o niemal połowę**.

Właściwe zapięcie pasów

Wielu kierowców i pasażerów zapina pas odruchowo, nie zastanawiając się nad tym, czy robi to prawidłowo. Jak powinien leżeć pas, aby właściwie spełniać swoją funkcję? Jego pozioma część, tzw. część biodrowa, powinna znajdować się poniżej brzucha pasażera. Takie ustawienie pasa zabezpieczy przed uszkodzeniami wewnętrznymi podczas wypadku. Część ramieniowa z kolei powinna przechodzić po skosie przez cały tułów. Pas zapięty w ten sposób wystarczy, aby utrzymać ciało na miejscu nie tylko podczas hamowania, ale także zderzenia czy dachowania.

* Stosowanie pasów bezpieczeństwa w Polsce w 2014 roku, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

** źródło: University of Pittsburgh Medical Center

Źródło: Renault