Wróć na górę
Łańcuchy przeciwślizgowe – zimowy niezbędnik w górach
25
01.2023

Łańcuchy przeciwślizgowe – zimowy niezbędnik w górach

Jeżeli wybieramy się w podróż, podczas której możemy napotkać nieprzejezdne i zasypane śniegiem drogi, warto zaopatrzyć się w łańcuchy przeciwślizgowe, które ułatwią nam pokonywanie takich tras. Są niezbędne, gdy planujemy zimowy wyjazd w góry. Nie zaskoczy nas wówczas widok znaku C-18, przy pokrytej śniegiem drodze, czyli nakaz używania łańcuchów, bez których nie można kontynuować jazdy.

– Łańcuchy poprawiają przyczepność w trudnych warunkach drogowych, na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Jest to szczególnie odczuwalne podczas jazdy pod górę. Ruszanie bez nich skutkowałoby obracaniem się kół w miejscu. Ale na płaskiej drodze łańcuchy także skracają drogę hamowania – tłumaczy Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Łańcuchy o ostrych krawędziach najlepsze

Łańcuchy przeciwślizgowe należy zakładać przynajmniej na dwa koła napędowe. Ich rozmiar trzeba dostosować do wymiaru koła. Stalowe siatki różnią się wzorem, w jaki układają się ogniwa na oponie, a także materiałem, z którego są wykonane. Im więcej metalowych splotów znajduje się na bieżniku, tym łatwiejsza będzie jazda po zaśnieżonej nawierzchni. Najlepsze łańcuchy to te, których ogniwa mają ostre krawędzie, wrzynające się w śnieg lub lód.

 – Warto przed wyjazdem przećwiczyć zakładanie łańcuchów. Najlepiej zrobić to, gdy nie ma siarczystego mrozu, a koła naszego auta nie znajdują się do połowy w śniegu. Gdy robimy to po raz pierwszy, taka czynność może wydawać się trudna i skomplikowana. Ale po kilku próbach dojdziemy do większej wprawy. Taka praktyka przyda się, gdy rzeczywiście będziemy musieli użyć tych elementów. Dzięki niej możemy zaoszczędzić sporo nerwów, czasu i uniknąć przemarzniętych dłoni – radzi Adam Bernard.

Technika jazdy w łańcuchach

Jadąc w łańcuchach przeciwślizgowych, nie należy przekraczać zalecanej przez producenta maksymalnej prędkości (zazwyczaj ok. 40 km/h), a przede wszystkim jechać tak, aby panować nad pojazdem. Trzeba też unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania. Łańcuchy przeciwślizgowe należy zdjąć, kiedy zjedziemy z powrotem na asfaltową nawierzchnię, która nie jest pokryta warstwą śniegu lub lodu. W przeciwnym razie taka jazda po odkrytym asfalcie może powodować niszczenie nawierzchni drogi, uszkodzenie opon oraz samych łańcuchów. Jest również niezgodna z przepisami, ponieważ łańcuchów można używać tylko na drogach ośnieżonych. Po zakończeniu eksploatacji elementy te należy wypłukać w ciepłej wodzie i wysuszyć.

Źródło: Renault

Używanie łańcuchów na koła w świetle polskiego prawa

Zgodnie z artykułem 60 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym „Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem”. Zakładanie łańcuchów jest obowiązkowe na terenach górskich, we wszystkich strefach, w których obowiązuje znak C-18 (nakaz używania łańcuchów). O wyjeździe ze strefy objętej tym nakazem informuje znak C-19. W przypadku nieprzestrzegania przepisów kierowca może się spodziewać mandatu w wysokości 200 zł oraz jednego punktu karnego za wykroczenie w ruchu drogowym. Gdy zostanie zatrzymany do kontroli i nie będzie posiadać łańcuchów przeciwślizgowych może też otrzymać zakaz dalszej jazdy.

Jak to się robi za granicą?

Kraj

Obowiązek posiadania łańcuchów

Dodatkowe informacje

Włochy

od 15 października do 15 kwietnia

 

Słowacja

od 15 listopada do 15 marca

Łańcuchów trzeba używać w czasie obfitych opadów śniegu lub gdy drogi są oblodzone.

Niemcy i Szwajcaria

Brak ram czasowych.

Zimą kierowcy muszą przestrzegać znaków nakazujących użycia łańcuchów.

Czechy

Brak ram czasowych.

Łańcuchy muszą być zamontowane podczas przemieszczania się ośnieżonymi drogami, które są stosownie oznakowane.

Norwegia

Od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Świętach Wielkanocnych.

Od 16 października do 30 kwietnia
w regionach podbiegunowych (Finnmark, Nordland i Troms).

 

Dania

od 1 listopada do 15 kwietnia

 

Bułgaria

od 1 listopada do 31 marca

Łańcuchy trzeba obowiązkowo montować na kołach, gdy podróżuje się na drogach górskich oraz w miejscach oznakowanych specjalnymi znakami.