Łańcuchy przeciwślizgowe – zimowy niezbędnik w górach
Jeżeli wybieramy się w podróż, podczas której możemy napotkać nieprzejezdne i zasypane śniegiem drogi, warto zaopatrzyć się w łańcuchy przeciwślizgowe, które ułatwią nam pokonywanie takich tras. Są niezbędne, gdy planujemy zimowy wyjazd w góry. Nie zaskoczy nas wówczas widok znaku C-18, przy pokrytej śniegiem drodze, czyli nakaz używania łańcuchów, bez których nie można kontynuować jazdy.
Łańcuchy o ostrych krawędziach najlepsze
Łańcuchy przeciwślizgowe należy zakładać przynajmniej na dwa koła napędowe. Ich rozmiar trzeba dostosować do wymiaru koła. Stalowe siatki różnią się wzorem, w jaki układają się ogniwa na oponie, a także materiałem, z którego są wykonane. Im więcej metalowych splotów znajduje się na bieżniku, tym łatwiejsza będzie jazda po zaśnieżonej nawierzchni. Najlepsze łańcuchy to te, których ogniwa mają ostre krawędzie, wrzynające się w śnieg lub lód.
– Warto przed wyjazdem przećwiczyć zakładanie łańcuchów. Najlepiej zrobić to, gdy nie ma siarczystego mrozu, a koła naszego auta nie znajdują się do połowy w śniegu. Gdy robimy to po raz pierwszy, taka czynność może wydawać się trudna i skomplikowana. Ale po kilku próbach dojdziemy do większej wprawy. Taka praktyka przyda się, gdy rzeczywiście będziemy musieli użyć tych elementów. Dzięki niej możemy zaoszczędzić sporo nerwów, czasu i uniknąć przemarzniętych dłoni – radzi Adam Bernard.
Technika jazdy w łańcuchach
Jadąc w łańcuchach przeciwślizgowych, nie należy przekraczać zalecanej przez producenta maksymalnej prędkości (zazwyczaj ok. 40 km/h), a przede wszystkim jechać tak, aby panować nad pojazdem. Trzeba też unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania. Łańcuchy przeciwślizgowe należy zdjąć, kiedy zjedziemy z powrotem na asfaltową nawierzchnię, która nie jest pokryta warstwą śniegu lub lodu. W przeciwnym razie taka jazda po odkrytym asfalcie może powodować niszczenie nawierzchni drogi, uszkodzenie opon oraz samych łańcuchów. Jest również niezgodna z przepisami, ponieważ łańcuchów można używać tylko na drogach ośnieżonych. Po zakończeniu eksploatacji elementy te należy wypłukać w ciepłej wodzie i wysuszyć.
Źródło: Renault
Używanie łańcuchów na koła w świetle polskiego prawa
Zgodnie z artykułem 60 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym „Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem”. Zakładanie łańcuchów jest obowiązkowe na terenach górskich, we wszystkich strefach, w których obowiązuje znak C-18 (nakaz używania łańcuchów). O wyjeździe ze strefy objętej tym nakazem informuje znak C-19. W przypadku nieprzestrzegania przepisów kierowca może się spodziewać mandatu w wysokości 200 zł oraz jednego punktu karnego za wykroczenie w ruchu drogowym. Gdy zostanie zatrzymany do kontroli i nie będzie posiadać łańcuchów przeciwślizgowych może też otrzymać zakaz dalszej jazdy.
Jak to się robi za granicą?
Kraj | Obowiązek posiadania łańcuchów | Dodatkowe informacje |
Włochy | od 15 października do 15 kwietnia |
|
Słowacja | od 15 listopada do 15 marca | Łańcuchów trzeba używać w czasie obfitych opadów śniegu lub gdy drogi są oblodzone. |
Niemcy i Szwajcaria | Brak ram czasowych. | Zimą kierowcy muszą przestrzegać znaków nakazujących użycia łańcuchów. |
Czechy | Brak ram czasowych. | Łańcuchy muszą być zamontowane podczas przemieszczania się ośnieżonymi drogami, które są stosownie oznakowane. |
Norwegia | Od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Świętach Wielkanocnych. Od 16 października do 30 kwietnia |
|
Dania | od 1 listopada do 15 kwietnia |
|
Bułgaria | od 1 listopada do 31 marca | Łańcuchy trzeba obowiązkowo montować na kołach, gdy podróżuje się na drogach górskich oraz w miejscach oznakowanych specjalnymi znakami. |