Wróć na górę
Kamper – bezpieczne wakacje na kółkach
14
06.2021

Kamper – bezpieczne wakacje na kółkach

W pierwszej części naszego minicyklu, przedstawiliśmy zalety wakacyjnych wyjazdów kamperem oraz podpowiadaliśmy, w jaki sposób obliczyć wartość zapotrzebowania na energię elektryczną w kamperze. Zapraszamy do lektury drugiej części artykułu.

 

W dobie często powtarzających się lockdownów coraz więcej osób wybiera karawaning jako idealny sposób na bezpieczne i pełne wrażeń wakacje. By wypocząć, podróżując z miejsca na miejsce, urlopowicze mają trzy opcje do wyboru. Mogą zakupić kamper albo go wynająć lub też zaadaptować do celów mieszkalnych własny samochód. By wakacyjny wyjazd kamperem był przyjemny i bezstresowy trzeba zadbać o każdy szczegół. Także o to, by akumulatorom nie zabrakło energii podczas podróży i pobytu na biwaku.

Kamper kamperowi nierówny

Pojazdy rekreacyjne różnią się między sobą gabarytami, liczbą miejsc do spania i wyposażeniem. W zależności od potrzeb, do wyboru są cztery rodzaje kamperów. Pierwszy z nich to kamper typu alkowa, często spotykany na drogach. Jego nazwa wiąże się z dodatkową sypialnią umieszczoną nad kabiną kierowcy. W tak zwanej alkowie znajdują się dwa miejsca do spania. W tym typie pojazdu może nocować nawet siedem osób. Przyda się więc dla rodziny z czwórką albo nawet piątką dzieci.

Wśród kamperów znaleźć można też pojazdy półintegra, nazwane tak od rodzaju zabudowy. Są to samochody, które nie posiadają wprawdzie alkowy, ale ich przestrzeń mieszkalna jest częściowo zintegrowana z szoferką. Wśród tego rodzaju pojazdów znajdują się zarówno te przeznaczone dla dwóch osób, jak i cztero- i pięcioosobowych rodzin.

Trzecim rodzajem kamperów są samochody typu integra – najbardziej luksusowe wśród kamperów i jednocześnie najdroższe. Ich producenci wykorzystują wyłącznie firmowe podwozia samochodów dostawczych, a kabinę i całą resztę kampera budują od podstaw, co daje im możliwość wprowadzenia autorskich rozwiązań. Zabudowa kamperów tego typu połączona jest z szoferką. A to oznacza, że szerokość kampera w wersji integra jest niezmienna na całej jego długości. Dzięki temu możliwe jest między innymi umieszczenie drugiego łóżka bliżej przodu pojazdu[1].

Coraz popularniejsze na drogach stają się kampery typu Van, które dzielą się na dwa rodzaje: pojazdy produkowane przez profesjonalne firmy i samochody zaadaptowane przez ich właścicieli na potrzeby podróży. Są to z reguły auta nieco mniejsze od wcześniej opisanych – mogą w nich wygodnie podróżować 2-4 osoby. Ich zaletą jest przede wszystkim to, że spalają mniej i mogą się poruszać z większą prędkością niż pozostałe kampery. Potrafią także dotrzeć w miejsca niedostępne dla pojazdów o większych gabarytach. Ale jednocześnie dysponują mniejszą ilością miejsca przeznaczonego do spania i na bagaż.[2] Mniejszy rozmiar kamperów typu Van ułatwia też manewrowanie samochodem po nieznanym mieście[3]. Niewielkie gabarytowo pojazdy tego typu mogą zyskać powierzchnię do spania i przestrzeń do relaksu, gdy wyposaży się je w podnoszony dach sypialny.

[1] https://www.motorhome.pl/jaki-kamper-i-dla-kogo/

[2] https://www.camprest.com/pl/rodzaje-kamperow

[3] https://autokult.pl/40688,jakie-sa-rodzaje-kamperow-mozemy-wyroznic-4-podstawowe-typy

Jak wybrać odpowiedni akumulator do kampera?

W kamperach bezpieczeństwo i wygoda zależą od sprawnego zasilania wszystkich urządzeń elektrycznych. Najczęściej energia pochodzi z dwóch rodzajów akumulatorów: rozruchowego i zasilającego. Z wyborem pierwszego z nich kierowcy w zasadzie nie mają problemu, bo zwyczajowo kierują się zaleceniami producenta auta. Może to być np. akumulator AGM, o wysokiej mocy rozruchowej. Trudności użytkownikom z reguły nastręcza wybór akumulatora zasilającego, z którego korzysta się podczas postojów. Aby dokonać właściwego wyboru, trzeba między innymi obliczyć zapotrzebowanie energetyczne pojazdu i jego wyposażenia, określone w watach na godzinę, a także wyznaczyć warunki jego eksploatacji (pisaliśmy o tym tutaj»).

Istotny jest też wybór technologii, w jakiej wykonany jest akumulator. W kamperach doskonale sprawdzi się bezpieczny w użytkowaniu bezobsługowy Exide Equipment Gel, którego zakres wydajności wynosi od 290 Wh do 2400 Wh. Taka wydajność na pewno bardzo się przyda, biorąc pod uwagę zużycie energii poszczególnych sprzętów pokładowych, potrzebnych w podróży kamperem. Lodówka np. zużywa 80 wat w ciągu 6 godzin, telewizor 40 wat przez 3 godziny, a pompa wody 35 wat w 2 godziny. Natomiast żarówka podczas czterech godzin pracy zużywa 25 wat.

Fot. Przykładowy sposób obliczania zapotrzebowania na energię.

Z Exide Battery Finder wybór akumulatora jest prosty

Gdy kierowca potrzebuje pomocy w wyborze akumulatora, zawsze może skorzystać z aplikacji w telefonie albo z wyszukiwarki akumulatorów dostępnej online. W ten sposób szybko i wygodnie wybierze odpowiedni produkt. Z pomocą przychodzą mu tacy producenci akumulatorów, jak Exide Technologies, który udostępnia klientom proste w użyciu narzędzia, jak np. Exide Battery Finder. Narzędzie to działa w oparciu o bogatą bazę części zamiennych – TecDoc, która zawiera oryginalne dane dotyczące akumulatorów marek Exide i Centra, w tym opisy produktów i ich zdjęcia. Dodatkowo, dzięki specjalnemu modułowi powiadomień PUSH, narzędzie to umożliwia otrzymywanie informacji o nowościach produktowych. Dzięki tej aplikacji można dobrać akumulator do każdego pojazdu – niezależnie od tego, czy jest to samochód osobowy, motocykl, czy kamper.

Bezpłatną aplikację można pobrać na systemy iOS i Androida w App Store i Google Play. Aplikacja Exide Battery Finder jest uzupełnieniem innowacyjnej wersji dostępnego online katalogu i wyszukiwarki akumulatorów. Desktopowa wersja Exide Battery Finder umożliwia też dobranie właściwego akumulatora po numerze VIN. To pierwszy tego typu katalog online, dzięki któremu użytkownicy mogą wybrać i dopasować akumulator w 12 kategoriach pojazdów, takich jak np.: pojazdy osobowe, użytkowe i rolnicze, motocykle, kampery, łodzie i skutery wodne. Katalog online zawiera dodatkowo – pierwszą tego typu na rynku – funkcję kalkulatora zapotrzebowania na energię elektryczną dla kamperów i łodzi, która uwzględnia m.in. wyposażenie elektryczne na pokładzie i na tej podstawie filtruje listę akumulatorów, wybierając najodpowiedniejsze. Z narzędzia Exide Battery Finder można skorzystać, wchodząc na tą stronę ».

Podróżnik zwycięzca

Wiedza o akumulatorach przyda się szczególnie tym kierowcom, którzy planują zbudować własnoręcznie sypialnie na kółkach i ruszyć nimi w podróż życia, często wychodząc ze swojej strefy komfortu. Ile czasu może zająć im adaptacja swojego pojazdu do wakacyjnych podróży?

– Nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile czasu wymaga stworzenie zabudowy Vana. W zależności od samochodu, projektu, sprzętu w środku może to zająć od tygodnia do pół roku. Pierwszego minivana tworzyliśmy miesiąc, trzeciego już w 6 dni. Nad naszymi dużymi samochodami musieliśmy jednak popracować znacznie dłużej. Ich realizacja trwała do 4 miesięcy – wspomina Adam Wiśniewski z Wagabunda Van, firmy zajmującej się wypożyczaniem kamperów, która powstała w 2020 roku.

Podróże kamperami typu Van, to trend, który w Polsce zyskuje coraz więcej zwolenników, szczególnie w dobie pandemii, która często miesza wakacyjne szyki i niweczy misternie układane od dawna plany wyjazdowe. Aby wyjechać w wakacyjną podróż, nie trzeba jednak adaptować własnych samochodów. Można skorzystać z udogodnień, jakie oferuje rynek i wypożyczyć wakacyjny pojazd rekreacyjny. Miłośników takiej formy spędzania urlopu nie brakuje, co potwierdzają doświadczenia firm, zajmujących się wynajmem kamperów. – Na początku chcieliśmy stworzyć jeden samochód. Ale chętnych na podróżowanie w ten sposób było tak wielu, że po miesiącu mieliśmy już 3 auta. Ludziom zależało na możliwości wyjazdu w świat. Chcieli zaznać życia w bliskości z naturą. Oferujemy swego rodzaju przygodę, która jest atrakcyjna dla pewnej grupy ludzi, nie dla wszystkich. Ale myślę, że nawet, gdy wróci już możliwość pełnego korzystania z różnych form podróży i granice zostaną całkowicie otwarte, poszukiwaczy przygód, którzy chętnie wyjadą na wakacje kamperem, nie zabraknie – przypuszcza Adam Wiśniewski, podkreślając, że jego firma to nie tylko zwykła wypożyczalnia kamperów czy minivanów.

– Pomagamy także pod względem wyboru kierunku i miejsca docelowego podróży, radzimy, gdzie wyjechać, co zobaczyć i jak się spakować. Wynajmowanie Vanów jest dla nas nie tylko sposobem na zarabianie pieniędzy, ale przede wszystkim przepisem na życie. Radość daje nam widok zadowolonych podróżników, którzy wracają z wypraw naszymi samochodami. Gdy do nas przyjeżdżają po raz pierwszy, często są niepewni, czy ta forma wakacji przypadnie im do gustu, a po podróży wracają jako zwycięzcy, dumni, że udało im się spędzić wakacje inaczej niż zazwyczaj. Zdecydowanie częściej widać to jednak u tych, którzy wyjeżdżają na nieco dłużej niż tylko kilka dni – tłumaczy Adam Wiśniewski.

Im dłużej, tym taniej

Zainteresowani tańszą formą wakacyjnego wypoczynku, a więc wypożyczeniem kampera, muszą się liczyć z tym, że to, ile zapłacą za wynajem, zależy m.in. od rodzaju wyposażenia pojazdu i czasu jego użytkowania. – Średnia cena wypożyczenia samochodu, w zależności od jego wielkości i wyposażenia, to około 220 zł za dobę. Czteroosobowy duży Van to już zupełnie inna przestrzeń i inne ramy cenowe. Im dłuższy okres wynajmu, tym ceny są relatywnie niższe. Koszty eksploatacyjne to jedynie cena paliwa. W przypadku mniejszych samochodów, przeznaczonych do podróżowania dla dwóch osób, to mniej więcej 6 litrów na 100 km, a w przypadku większego pojazdu – około 12 litrów na 100 km. W cenę wynajmu wpisane jest ubezpieczenie, zapas gazu, niezbędny sprzęt do jedzenia i gotowania – wyjaśnia Alicja Kuśmierczak z Wagabunda Van.

 

Wakacje w kamperze mogą być ekscytujące dla tych, którzy mają duszę podróżników. Oferują bowiem niezależność i swobodę przemieszczania się. Ten sposób podróżowania pozwala jednego dnia zasypiać w górach, kolejnego nad jeziorem, jeszcze następnego nad morzem. A zapewniając poczucie bezpieczeństwa uczestnikom wyprawy, staje się jednocześnie doskonałą alternatywą do tradycyjnych podróży, które w dobie powtarzających się lockdownów często stają pod znakiem zapytania, albo nie dochodzą do skutku.