Wróć na górę
Jak zmniejszyć ryzyko kolizji z hulajnogą elektryczną?
02
06.2022

Jak zmniejszyć ryzyko kolizji z hulajnogą elektryczną?

Lato sprzyja użytkownikom hulajnóg, którzy chętnie wykorzystują ten sposób poruszania się w ciepłe dni. Jednak wraz z rozpoczęciem przez nich aktywności rośnie liczba doniesień o niebezpiecznych zdarzeniach z ich udziałem. Wdrażając cztery proste zasady, kierowcy samochodów mogą zminimalizować ryzyko kolizji z hulajnogą elektryczną.

Niebezpieczne wypadki z udziałem użytkowników hulajnóg nie należą do rzadkości. Z badania przeprowadzonego w Niemczech wynika, że w porównaniu z rowerzystami, czy poruszającymi się rowerami elektrycznymi, jeżdżący hulajnogami częściej doznają poważnych obrażeń – po wypadku dłużej przebywają w szpitalu. Jako przyczyny takich sytuacji badacze podają elektromobilność, prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu oraz unikanie noszenia kasku – w momencie wypadku miało go na głowie tylko 1,5% kierujących hulajnogą, tymczasem dla rowerzystów wskaźnik ten wyniósł ponad 50%*.

Zasada ograniczonego zaufania

W myśl obowiązujących od roku przepisów hulajnogami elektrycznymi po drogach publicznych mogą poruszać się już dzieci i młodzież w wieku 10-18 lat (młodsze dzieci – tylko w strefie zamieszkania, pod opieką dorosłego). Warunkiem jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Młodzi użytkownicy hulajnóg elektrycznych mogą zachowywać się na drodze nieprzewidywalnie i ryzykownie, konieczna jest więc dodatkowa ostrożność kierowców. Z kolei pełnoletnie osoby nie potrzebują żadnych dodatkowych uprawnień, by korzystać z elektrycznej hulajnogi. Dlatego kierujący autem musi być niestety przygotowany na zetknięcie się z uczestnikami ruchu, którzy w znikomym stopniu znają przepisy, mimo że poruszają się z prędkością dużo wyższą niż pieszy. Ogromne znaczenie ma zatem stosowanie zasady ograniczonego zaufania – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Uważaj zwłaszcza w nocy

Szczególną ostrożność trzeba zachować w godzinach nocnych, gdy trwają powroty z różnego rodzaju spotkań towarzyskich. W Polsce za jazdę hulajnogą w stanie nietrzeźwości grozi wprawdzie aż 2500 zł mandatu, ale nie można zakładać, że nie natkniemy się na osobę, która zaryzykowała złamanie przepisów. W takich przypadkach często może zapobiec wypadkowi jedynie uważność kierowcy samochodu.

Bądź czujny tam, gdzie możesz spodziewać się hulajnogi

Jeśli to możliwe, kierujący hulajnogą powinien poruszać się ścieżką rowerową. Przepisy zobowiązują go do tego, jeśli dla kierunku, w którym się porusza lub w miejscu, w którym zamierza skręcić, wyznaczona jest droga dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów. Ma obowiązek korzystać z jezdni, jeżeli takiej drogi czy pasa brakuje, a jednocześnie dozwolona prędkość ruchu na danym odcinku jest nie większa niż 30 km/h. W obu przypadkach maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy hulajnogą to 20 km/h.

W pozostałych sytuacjach (brak drogi i pasa dla rowerów oraz dopuszczalna prędkość na jezdni powyżej 30 km/h) hulajnoga powinna poruszać się po chodniku, ale z prędkością zbliżoną do prędkości w jakiej przemieszcza się pieszy.

Pamiętaj, kiedy hulajnoga ma pierwszeństwo

Przepisy dotyczące pierwszeństwa hulajnóg są analogiczne jak w przypadku rowerów czy urządzeń transportu osobistego. Zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, prowadzący auto musi ustąpić pierwszeństwa kierującemu hulajnogą znajdującemu się na przejeździe. Również podczas skręcania w drogę poprzeczną, prowadzący samochód ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. Poruszający się hulajnogą ma także pierwszeństwo przed kierowcą auta, który przejeżdża przez drogę dla rowerów poza jezdnią.

Bezpieczeństwo użytkowników hulajnóg w dużej mierze zależy od nich samych. Ale kierowcy samochodów, muszą pamiętać, że takie osoby należą do niechronionych uczestników ruchu i mają niewielkie szanse w starciu z autem.

 

* HL. Meyer, M.D. Kauther, C. Polan et al., E-scooter, e-bike and bicycle injuries in the same period — A prospective analysis of a level 1 trauma center, 2022

Źródło: Renault