Wróć na górę
Jak zadbać o pojazd z automatyczną skrzynią biegów? To warto wiedzieć, wybierając się na urlop
21
05.2021

Jak zadbać o pojazd z automatyczną skrzynią biegów? To warto wiedzieć, wybierając się na urlop

Zbyt ciężki ładunek, np. w postaci bagaży, może spowodować poważną awarię automatycznej skrzyni biegów. Jednak czynników, mogących negatywnie wpływać na jej funkcjonowanie, jest więcej. Na co zwrócić uwagę, by uniknąć problemów, wybierając się samochodem w wakacyjną podróż?

Szybka jazda po autostradzie albo  korki uliczne mogą być bardzo szkodliwe dla automatycznej skrzyni biegów, ponieważ olej w skrzyni może ulec przegrzaniu. Najbardziej destrukcyjnym czynnikiem degradującym właściwości oleju w skrzyni automatycznej (i silniku) jest właśnie wysoka temperatura. Problem ten dotyczy wszystkich samochodów z automatyczną skrzynią biegów, jednak szczególnie narażone są te samochody, których skrzynie nie posiadają dodatkowej chłodnicy oleju. Procesy degradacji oleju przyspieszają od temperatury 60oC, a powyżej 150oC zaczynają rosnąć wręcz wykładniczo co każde kolejne 10oC. Dlatego niektóre auta są wyposażone w liczniki przegrzań, które informują o konieczności wcześniejszej wymiany oleju.  Albo – przy zbyt wysokiej temperaturze oleju w skrzyni, samochód automatycznie przechodzi w tryb serwisowy, wymuszając zatrzymanie, bądź ograniczając prędkość do momentu jego ostygnięcia.

Warto zadbać, by auto nie zostało przeładowane i robić nieco częstsze postoje, zwłaszcza podczas upałów. Po powrocie z wakacji należy również sprawdzić stan oleju w skrzyni automatycznej i, w zależności od stopnia jego zużycia, odpowiednio skrócić czas do kolejnej wymiany. Dopuszczalne obciążenie auta można wyliczyć, odejmując masę własną pojazdu od maksymalnej masy całkowitej – radzi Grzegorz Kawka, kierownik działu technicznego Ravenol.

Co może powodować problemy samochodu z automatyczną skrzynią biegów?

Niekorzystne warunki, które znacznie obciążają pracę skrzyni automatycznej, to przede wszystkim:

  • pełne obciążenie auta / przeładowanie,
  • długa trasa w trudnych warunkach,
  • wysoka prędkość,
  • korki,
  • nieutwardzone / pyliste drogi,
  • dodatkowe opory powietrza związane z przyczepką, rowerami, bagażnikiem dachowym czy sposobem umieszczania ładunku.

Jakie są symptomy wskazujące na to, że olej w skrzyni się przegrzewa?

1 — szarpanie podczas zmiany przełożenia, spowodowane zbyt gwałtownym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców;

2 — wydłużone, powolne przełączanie biegów, spowodowane zbyt wolnym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców;

3 – problemy z ruszeniem z miejsca, spowodowane pogarszającym się stanem konwertera.

Jeśli skrzynia wykazuje powyższe objawy, warto w najbliższym czasie odwiedzić specjalistyczny warsztat, zanim dojdzie do poważniejszej awarii i unieruchomienia pojazdu.

Pamiętajmy również, że przekroczenie znacznika (zwykle czerwonego, w okolicach 90-100oC na wskaźniku temperatury wody) może doprowadzić do poważnej awarii silnika. Warto kontrolować poziom płynu chłodniczego i w razie potrzeby uzupełnić jego stan. Jednak nigdy nie róbmy tego przy gorącym silniku!

Aby wyjazd przebiegł bez niespodzianek, zadbajmy o odpowiednie obciążenie samochodu – zabierzmy jedynie niezbędne przedmioty, a także obserwujmy, czy nie pojawiają się niepokojące objawy w czasie jazdy. Róbmy częstsze postoje i nie eksploatujmy nadmiernie auta.

Źródło: Ravenol