Wróć na górę
Inteligentne systemy bezpieczeństwa biernego
28
11.2014

Inteligentne systemy bezpieczeństwa biernego

W 2013 roku Policja zanotowała 35 847 wypadków drogowych, w których rannych zostało 44 059 osób, a 3 357 poniosło śmierć. Ponadto zgłoszono 355 943 kolizje drogowe.* Jednak w porównaniu z latami ubiegłymi liczby te są statystycznie mniejsze, na co wpływ mogły mieć nowe rozwiązania techniczne, w tym ulepszone systemy bezpieczeństwa.

W motoryzacji wyróżniamy dwa rodzaje systemów bezpieczeństwa: czynne (aktywne) i  bierne (pasywne). Te pierwsze mają na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia kolizji oraz wypadku drogowego (jak np. układ ABS, właściwy stan techniczny pojazdu, czy sprawnie działająca klimatyzacja). Drugie natomiast mają zminimalizować skutki już zaistniałej kolizji/wypadku. Wśród nich są systemy standardowe, jak nadwozie, szyby, poduszki gazowe, pasy bezpieczeństwa, siedzenia, zagłówki, czy kolumna kierownicza oraz systemy innowacyjne. Należą do nich:

System WHIPS – ochrania pasażerów przed uszkodzeniami kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył auta. W momencie uderzenia system cofa oparcia fotela, wychylając jednocześnie zagłówek do przodu, a tym samym chroniąc  głowę przed niebezpiecznym odrzuceniem w tył.

Aktywny tempomat – urządzenie pozwalające na utrzymywanie zadanej prędkości jazdy oraz jej korekty w zależności od warunków na drodze (wykorzystując radar, dostosowuje prędkość do wolniej jadącego z przodu pojazdu).

Active High Beam Control – system, który w inteligentny sposób steruje wiązką świateł, doświetlając pobocze, nie oślepiając jednocześnie innych kierowców. Jest to możliwe dzięki kamerze zamontowanej przy wewnętrznej stronie przedniej szyby. Oprogramowanie wykrywa światła przednie i tylne innych pojazdów, a dzięki rozróżnianiu częstotliwości, widzi różnicę pomiędzy światłami samochodu, motocykla, latarni, czy reklam.

City Safety – zmniejsza następstwa kolizji, które zdarzają się zwłaszcza w ruchu miejskim z powodu nieuwagi kierowcy i jego opóźnionych reakcji. Jeśli system zauważy zbyt szybkie zbliżanie się do jadącego z przodu samochodu, a kierowca nie aktywuje hamulców, City Safety ingeruje i stara się zapobiec zderzeniu. Do prędkości 15 km/h jest duża szansa, że uda się bezpiecznie zahamować.

Animal Detection – używa czujników, radaru oraz kamery na podczerwień, by wyhamować samochód w przypadku pojawienia się na drodze zwierzęcia.

Poduszka powietrzna dla pieszych – za pomocą 7 czujników monitoruje sytuację w przedniej części auta, nieustannie wysyłając sygnał do jednostki sterującej. Kiedy system wykryje nogę pieszego, zostaje aktywowana zewnętrzna poduszka powietrzna, a maska auta podnosi się o 10 cm.

System wykrywający krawędzie jezdni i bariery drogi – rozpoznaje bariery energochłonne, białe linie oznaczające krawędź jezdni, a także linię pobocza, nawet gdy jest to niewyraźnie oznaczone. W przypadku wykrycia, że auto wyjeżdża z drogi, system przejmuje kontrolę i samoczynnie koryguje tor jazdy. Odbywa się to w sposób zdecydowany, ale na tyle wyważony, by samochód nie wpadł w poślizg. Układ ten jest bardziej przydatny w trasie niż podczas jazdy miejskiej, bo jego zakres prędkości wynosi 70–200 km/h.

Wymienione systemy zdecydowanie ułatwiają podróż i dają poczucie większego bezpieczeństwa. Pamiętajmy jednak, że żadne oprogramowanie, nawet to najbardziej innowacyjne, nie zastąpi kierowcy, który – przestrzegając zasad ruchu drogowego – jeździ rozważnie i jest zawsze gotowy do szybkiej reakcji.

*statystyki.policja.pl