Bezpieczny rowerzysta
Wraz ze wzrostem temperatury na drogach pojawia się więcej jednośladów. Nie zapominając o tym, że rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, przypomnijmy sobie o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
W Polsce powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych, ale nadal większość rowerzystów jest zmuszona poruszać się po jezdni. Jak potwierdzają statystyki, jest to bardzo ryzykowne i generuje wiele niebezpiecznych sytuacji na drodze – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. W 2014 roku w sumie ucierpiało 4 556 rowerzystów, czyli o ponad 100 więcej niż w roku 2013. Często sami rowerzyści byli sprawcami wypadków – w 2014 roku spowodowali ich aż 1 786*.
Jeśli jesteś kierowcą samochodu, pamiętaj, że:
- rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego;
- rowerzysta jest znacznie bardziej narażony na poważne obrażenia, nawet podczas niegroźnej kolizji;
- rowerzysta jadący po ścieżce rowerowej przecinającej jezdnię, po której jadą samochody, ma pierwszeństwo;
- widząc rowerzystę jadącego poza terenem zabudowanym, należy zachować bezpieczną odległość i ostrożnie go wyminąć;
- minimalna odległość od roweru powinna wynosić 1 metr;
- zbliżając się do jadącego rowerzysty, należy zwolnić, zachowując szczególną ostrożność.
Jeśli jesteś rowerzystą, pamiętaj, że:
- zawsze kiedy jest to możliwe należy korzystać ze ścieżek rowerowych;
- w przypadku braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe – z jezdni;
- zabrania się przejeżdżania rowerem przez przejścia, które nie są do tego przeznaczone (sygnalizator z symbolem roweru lub przejazd dla rowerzystów) – przez takie przejścia rower należy przeprowadzać;
- zabrania się jazdy rowerem bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
- kierujący rowerem poruszający się po drogach dla rowerów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
- zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia rower powinien być wyposażony z przodu w co najmniej jedno światło barwy białej lub żółtej selektywnej. Z tyłu natomiast w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt i co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.