Dołącz do nas

Porady Dlaczego akumulator nie lubi zimy?

13-11-2017

Dlaczego akumulator nie lubi zimy?

Wraz z początkiem zimy kierowcy często gorączkowo zaczynają rozglądać się za oponami zimowymi, odpowiednim płynem do spryskiwaczy i nowymi wycieraczkami. W przygotowaniach samochodu do tej pory roku nie można zapominać również o akumulatorze. Jego stan warto sprawdzić jeszcze przed pierwszymi mrozami, bo nic tak skutecznie nie psuje nastroju kierowcy, jak unieruchomiony samochód. 

Akumulatory zimą

Akumulatory nie lubią zimy, a ich moc spada wraz ze spadkiem temperatury. Dlaczego? Akumulator zawiera elektrolit, który w niskich temperaturach trudniej przenika przez masę czynną, co sprawia, że pojemność akumulatora jest niższa i wszelkie procesy (także ładowanie) zachodzą wolniej. Niskie temperatury i krótkie trasy, które nie sprzyjają doładowaniu się akumulatora, powodują, że akumulator nie dostarcza energii niezbędnej do rozruchu sinika. Ponadto w akumulatorze częściowo rozładowanym woda stanowi elektorlit. Dlatego przy temperaturach poniżej 0°C elektrolit może zamarznąć, co nieodwracalnie uszkadza akumulator. 

Nawet sprawny i doładowany akumulator w temperaturze 0˚C może mieć sprawność obniżoną nawet do 80%. Niestety im niższa temperatura, tym gorzej. Gdy temperatura spada do -15˚C, sprawność akumulatora wynosi ok. 70%, a przy -25˚C tylko 60%. W przypadku akumulatorów mocno eksploatowanych, z jakiegoś powodu niedoładowanych lub po prostu starszej daty, procentowy wskaźnik sprawności może być jeszcze niższy. To wówczas akumulator daje pierwsze sygnały w postaci problemów z rozruchem.

Według statystyk przygotowanych przez ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), w 2016 r. ponad połowa awarii w samochodach była związana z system elektrycznym (akumulator, alternator, rozrusznik, światła). Odsetek ten wzrasta wraz z przyrostem wyposażenia elektronicznego, czyli pojawianiem się na rynku coraz nowocześniejszych i bogato wyposażonych pojazdów. Dlatego producenci akumulatorów, choć we współpracy z producentami pojazdów nieustannie ulepszają swoje produkty, opracowując lepsze akumulatorowe technologie, jednocześnie przypominają, że sprawny akumulator to doładowany akumulator. A oprócz doboru odpowiedniego akumulatora liczy się również regularna kontrola jego stanu.

Czy akumulator ma moc?

Jeśli akumulator jest mocno obciążony lub eksploatowany dłużej niż 3 lata, w okresie zimowym powinniśmy go kontrolować częściej – nawet dwa, trzy razy w tygodniu. W tym celu, np. po dłuższym weekendowym postoju, na zimnym akumulatorze sprawdzamy napięcie. Naładowany akumulator ma napięcie w zakresie 12,5 V do 12,8 V. Jeżeli wartość tego parametru jest bliższa tej dolnej granicy lub niższa, trzeba liczyć się z tym, że któregoś poranka akumulator może nie mieć wystarczającej energii do odpalenia silnika. Dzięki stałej kontroli napięcia możemy odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie i podłączyć akumulator do prostownika na noc. Podczas kontroli napięcia akumulatora sprawdzamy także jego stan zewnętrzny. Jeżeli klemy są mocno brudne lub zaśniedziałe, powinniśmy wyczyścić je czystym kawałkiem materiału. Gdy nie mamy woltomierza, którym zmierzymy napięcie w akumulatorze, bądź podręcznego prostownika do doładowania naszego akumulatora, możemy skorzystać z pomocy fachowców.

Centra Mocy i bezpłatna diagnostyka

Aby pomóc kierowcom, w ramach akcji Centra Mocy, która potrwa do 30 listopada 2017 r., kierowcy będą mogli bezpłatnie sprawdzić stan swojego akumulatora w wyznaczonych punktach sprzedaży i odebrać kupon rabatowy na zakup nowego. Bezpłatna diagnostyka nie trwa długo – zazwyczaj kilka minut i odbywa się przy użyciu specjalistycznego testera. Dzięki niej każdy uczestnik akcji pozna stan swojego akumulatora jeszcze przed nadejściem zimy i uchroni się przed nieprzyjemną awarią akumulatora. Po zakończonym badaniu diagnosta przyklei na akumulator wypełnioną naklejkę, która jest potwierdzeniem przeprowadzonego badania i informacją o stanie akumulatora. Kierowca otrzyma także kupon rabatowy na zakup nowego akumulatora marki Exide lub Centra, ważny przez 12 miesięcy od daty kontroli akumulatora (do zrealizowania w punkcie, w którym zbadano akumulator). Wysokość każdego rabatu jest ustalana indywidualnie. Kierowcy biorący w niej udział, mogą wybrać jedno z kilkuset Centrów Mocy – punktów, które zajmują się dystrybucją akumulatorów i ich profesjonalną diagnostyką.

Sprawdź, gdzie znajduje się najbliższe Centrum Mocy.

 



Komentarze