Systemy Start-Stop. O czym warto wiedzieć?
Jednym ze sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa, jest wyłączanie silnika podczas nawet krótkiego postoju samochodu. We współczesnych pojazdach za realizację tego zadania odpowiadają systemy Start-Stop. Technologia ta jest obecna w większości nowo wyprodukowanych aut. Jednak z uwagi na specyficzne warunki pracy silnika z tym systemem konieczne jest stosowanie specjalnego akumulatora do Start-Stop.
Jak działają systemy Start-Stop?
Współczesne systemy Start-Stop automatycznie wyłączają silnik podczas postoju i ponownie uruchamiają go, gdy kierowca wciśnie pedał sprzęgła lub zwolni hamulec w aucie z automatyczną przekładnią. Pozwala to w ruchu miejskim na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla. Zastosowanie systemu Start-Stop wymaga od niektórych elementów pojazdu, takich jak rozrusznik czy akumulator, większej trwałości oraz zabezpieczenia przed skutkami częstego wyłączania silnika.
Systemy Start-Stop wyposażone są w mniej lub bardziej rozbudowane układy zarządzania energią. Do ich głównych zadań należy kontrola stanu naładowania akumulatora, regulacja odbiorników za pośrednictwem magistrali wymiany danych, zmniejszanie zużycia prądu oraz uzyskanie optymalnego w danej chwili napięcia ładowania. Wszystko po to, aby uniknąć zbyt głębokiego rozładowania akumulatora i zapewnić w każdym momencie zdolność do uruchomienia silnika. Podczas ciągłej oceny kondycji akumulatora sterownik układu śledzi jego temperaturę, napięcie, prąd oraz czas pracy. Na podstawie tych parametrów określana jest chwilowa zdolność rozruchowa i aktualny stan naładowania. W wypadku, gdy układ wykryje spadający poziom naładowania akumulatora zmniejsza liczbę włączonych odbiorników według zaprogramowanego porządku odłączania.
Akumulator do systemu Start-Stop – czym się charakteryzuje?
W samochodach z systemem Start-Stop stosuje się akumulatory wykonywane w technologii EFB lub AGM. Akumulatory typu EFB, w odróżnieniu od klasycznych, mają płyty dodatnie pokryte powłoką poliestrową, co zwiększa odporność na częste rozładowywanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu. Akumulatory typu AGM mają z kolei między płytami włókno szklane, które całkowicie wchłania elektrolit. Na zaciskach akumulatorów tego typu można uzyskać nieco wyższe napięcie. Są też bardziej odporne na tzw. głębokie rozładowanie.
Rozrusznik w systemie Start-Stop
W większości stosowanych rozwiązań systemów typu Start-Stop aktywowanie silnika odbywa się za pomocą tradycyjnego rozrusznika. Ze względu jednak na znacznie zwiększoną liczbę uruchomień silnik rozrusznika jest mocniejszy i wyposażony w bardziej odporne na zużycie szczotki. Mechanizm ma zmienione sprzęgło jednokierunkowe, a zębnik skorygowany kształt zębów. Przekłada się to na cichą pracę rozrusznika, co przy częstym uruchamianiu silnika ma znaczenie dla komfortu jazdy.
Akumulator energii do systemu Start-Stop
W niektórych rozwiązaniach systemu Start-Stop oprócz typowego akumulatora istnieje jeszcze tzw. akumulator energii. Jego zadaniem jest gromadzenie energii elektrycznej w celu ułatwienia pierwszego rozruchu silnika i ponownego w trybie Start-Stop. Składa się z dwóch połączonych ze sobą szeregowo kondensatorów o pojemności kilkuset faradów. W chwili rozładowania jest w stanie wspomóc układ rozruchu prądem o natężeniu kilkuset amperów.
Warunki działania
Działanie systemu Start-Stop możliwe jest dopiero po spełnieniu szeregu warunków. Przede wszystkim akumulator musi posiadać wystarczający zasób energii do ponownego uruchomienia silnika, a prędkość auta od pierwszego rozruchu musi przekroczyć określoną wartość (np. 10 km/h). Czas między kolejnymi dwoma postojami samochodu powinien mieć większą wartość od ustalonego przez program minimum. Dodatkowo temperatura paliwa, alternatora i akumulatora do Start-Stop powinna znajdować się na określonym poziomie, a silnik posiadać optymalną temperaturę pracy.