Dołącz do nas

Eko QUIZ "Co wiesz o akumulatorach do motocykli" ODPOWIEDZI

19-05-2017

QUIZ "Co wiesz o akumulatorach do motocykli" ODPOWIEDZI

Rozwiązałeś Quiz? Sprawdź poprawne odpowiedzi

Jaka technologia akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest uznawana za najlepszą?

A.      AGM

B.      Żelowa

C.      Konwencjonalna

Poprawna odpowiedź: B. Technologia żelowa zapewnia najwyższą pojemność, maksymalnie długi cykl życia i bezpieczeństwo użytkowania, a także wysoką odporność na wibracje i na głębokie rozładowanie.

--------------------------------------

Czy technologia żelowa pozwala montować akumulator pod dużym kątem nachylenia?

A.      Nie, żaden akumulator nie powinien być montowany pod kątem

B.      Tak, ale tylko w przypadku skuterów, które nie osiągają dużych prędkości

C.      Zdecydowanie tak, technologia żelowa umożliwia taki montaż

Poprawna odpowiedź: C. Dobry akumulator żelowy jest hermetycznie zamknięty, zabezpieczony przed wyciekiem elektrolitu i odporny na wibracje, dlatego może być montowany w pozycji przechylonej.

--------------------------------------

Czy zimowy sezon i niskie temperatury są najbardziej niebezpieczne dla nieużywanego akumulatora?

A. Tak, najgorsze są niskie temperatury

B. Niebezpieczne są zarówno upały, jak i siarczyste mrozy

C. Sprawny akumulator poradzi sobie w ekstremalnych temperaturach

Poprawna odpowiedź: B. Niebezpieczne są upały i siarczyste mrozy. Jeśli podczas bardzo niskich temperatur akumulatory są dodatkowo rozładowane, to mogą zamarznąć, co prowadzi do ich nieodwracalnego uszkodzenia. Dlatego należy przechowywać je w pomieszczeniach wolnych od skrajnych temperatur.

--------------------------------------

Do jakich pojazdów pasuje akumulator żelowy?

A.      Do wszystkich – szczególnie tych starszych

B.      Wyłącznie do nowoczesnych motocykli

C.      Do pojazdów klasy premium (motocykle, skutery, pojazdy sportowe)

Poprawna odpowiedź: C. Akumulator żelowy pasuje idealnie do pojazdów klasy premium (motocykle, skutery, pojazdy sportowe i terenowe), z fabrycznym lub dodatkowym wyposażeniem, o dużym zapotrzebowaniu elektrycznym.

--------------------------------------

Do jakiej marki motocykla Exide dostarcza akumulatory na pierwsze wyposażenie?

A.      Kawasaki

B.      BMW

C.      Yamaha

Poprawna odpowiedź: B. Jako twórca technologii GEL od 1958 r., Exide dostarcza oryginalne akumulatory typu GEL do motocykli marki BMW, zwiększając wydajność pojazdów z wyposażeniem o dużym zapotrzebowaniu energetycznym, z czego słyną motocykle tego producenta.

--------------------------------------

Czy każdy akumulator ulega samorozładowaniu w takim samym tempie?

A. Tak, każdy akumulator rozładowuje się w takim samym tempie

B. Stare akumulatory rozładowują się wolniej

C. Nie, szybkość samorozładowania zależy od wielu czynników

Poprawna odpowiedź: C. Szybkość samorozładowania zależy od różnych czynników, np.: sposobu użytkowania, przechowywania i konserwowania akumulatora, typu oraz wieku akumulatora, stopnia jego dopasowania do potrzeb pojazdu, etc.

--------------------------------------

Czy motocyklowe akumulatory AGM trzeba samodzielnie zalać elektrolitem?

A.      Tak, ale tylko niektóre modele

B.      Nie, są bezobsługowe

C.      Tak, wszystkie modele

Poprawna odpowiedź: A. Motocyklowe akumulatory AGM są zamknięte hermetycznie, ale niektóre dopiero po wstępnym zalaniu elektrolitem, który jest dołączony do akumulatora. Przykład: akumulatory Exide AGM Ready (zalane fabrycznie) i Exide AGM (do samodzielnego wstępnego zalania).

--------------------------------------

Czym różni się akumulator litowo-jonowy od kwasowo-ołowiowego?

A. Praktycznie niczym – mają bardzo zbliżone parametry

B. Jedynie akumulatory litowo-jonowe są w pełni bezobsługowe

C. Akumulatory litowo-jonowe są m.in. lżejsze

Poprawna odpowiedź: C. Technologia litowo-jonowa pozwala akumulatorowi m.in. na zachowanie ultralekkiej konstrukcji (jest nawet 80% lżejszy od akumulatora kwasowo-ołowiowego!), co wpływa na redukcję masy motocykla, umożliwiając większe przyspieszenie i lepszą wydajność.

--------------------------------------

Jakie jest ryzyko w przypadku nieodpowiedzialnej obsługi akumulatora?

A. Możemy go jedynie rozładować

B. Może wystąpić ryzyko wybuchu lub rozlania elektrolitu

C. Nie można źle używać akumulatora, to przecież prosta konstrukcja

Poprawna odpowiedź: B. Akumulator obsługiwany nieodpowiedzialnie może być niebezpieczny – rozbieranie akumulatora bezobsługowego może doprowadzić do wycieku elektrolitu i poparzenia; zaprószanie ognia w pobliżu akumulatora podwyższa ryzyko wybuchu i uszkodzenia ciała; każda mechaniczna ingerencja w konstrukcję akumulatora bezobsługowego lub ingerencja niezgodna z instrukcją obsługi, może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia akumulatora.

--------------------------------------

Jaki poziom napięcia wskazuje na niedoładowanie akumulatora?

A. 12,9 V

B. 13,6 V

C. 12, 4 V

Poprawna odpowiedź: C. Jeśli napięcie akumulatora (bez obciążenia) spadnie do 12,4 V lub poniżej, powinniśmy go doładować. W przypadku akumulatorów 6 V, gdy napięcie spadnie poniżej 6,2 V. Zaś w akumulatorach Li-Ion zalecane jest ładowanie konserwujące, jeśli napięcie spada poniżej 12,8 V.

--------------------------------------

Czym najbezpieczniej doładować akumulator w motocyklu?

A. Kable rozruchowe w zupełności wystarczą

B. Prostownikiem dobranym do parametrów akumulatora

C. Jakimkolwiek prostownikiem

Poprawna odpowiedź: B. Do efektywnego i bezpiecznego ładowania akumulatorów motocyklowych przydadzą się nowoczesne, zautomatyzowane i posiadające kompensator temperatury prostowniki, np. Exide 12/3.8 (odpowiedni dla parametrów: 12 V, do 75 Ah) lub Exide 12/2 (odpowiedni do ładowania akumulatorów Li-Ion).

--------------------------------------

Co ma negatywny wpływ na poziom napięcia w przechowywanym akumulatorze?

A. Wyłącznie kurz – akumulator nie powinien być zakurzony

B. Najważniejsza jest temperatura i długość czasu przechowywania

C. Wyłącznie wilgotność powietrza i wentylacja pomieszczenia

Poprawna odpowiedź: B. Największy wpływ na poziom napięcia mają: temperatura, np. im chłodniejsze pomieszczenie (chronione przed mrozem), tym mniejsze rozładowanie akumulatora; czas przechowywania akumulatora – nieużywany, odstawiony na półkę akumulator (np. przechowywany przez kilkanaście tygodni poza sezonem), należy kontrolować pod kątem poziomu napięcia i doładowywać.

--------------------------------------

Jak prawidłowo przechowywać akumulator motocyklowy poza sezonem?

A. Najlepiej przechowywać go w garażu lub piwnicy

B. Akumulatora nie trzeba wyciągać z motocykla

C. W temperaturze pokojowej, w miejscu suchym i wentylowanym

Poprawna odpowiedź: C. Akumulator motocyklowy, podobnie jak samochodowy, powinien być przechowywany w temperaturze nieprzekraczającej 25°C, w suchym i dobrze wentylowanym otoczeniu, wolnym od iskier, chronionym przed mrozem. Na okres sezonowego przestoju najlepiej wyciągnąć go z motocykla.

--------------------------------------

Jak często powinno się kontrolować napięcie akumulatora?

A. Po sezonie i przed rozpoczęciem nowego sezonu

B. Po sezonie – raz w miesiącu

C. Kontrola napięcia zależy od technologii użytej w akumulatorze

Poprawna odpowiedź: C.  Zaleca się comiesięczną kontrolę napięcia w przypadku akumulatorów Conventional oraz kontrolę co trzy miesiące w przypadku akumulatorów AGM, AGM Ready i GEL.

--------------------------------------

Czy akumulatory można transportować bez zabezpieczenia?

A. Tak. Akumulatory można wysyłać jako zwykłe przesyłki

B. Nie. Akumulator musi być zabezpieczony przed mocnymi wibracjami i przechyłami

C. Nigdy, akumulator zawsze należy montować na miejscu jego zakupu

Poprawna odpowiedź: B. Akumulator musi być zabezpieczony przed mocnymi wibracjami i przechyłami. Akumulatorów nie można przesyłać bez specjalnych zabezpieczeń, np. pocztą. Można jednak przewieźć do domu nowo kupiony akumulator, ale musi być on odpowiednio zabezpieczony. Nowe akumulatory podczas transportu muszą być zamocowane w taki sposób, aby nie narażać zarówno samego akumulatora, jak i otaczających go przedmiotów na uszkodzenie chociażby poprzez bezpośredni kontakt; nie mogą mieć pozostałości materiałów kwaśnych lub alkalicznych na zewnętrznych powierzchniach i muszą być zabezpieczone przed zwarciem.

--------------------------------------

Jak prawidłowo konserwować akumulator?

A. Kontrola napięcia i ładowanie prostownikiem w zupełności wystarczą

B. Należy kontrolować napięcie, kable, zaciski, etc.

C. Jeśli akumulator jest bezobsługowy, to nie wymaga żadnej konserwacji

Poprawna odpowiedź: BZaleca się regularną kontrolę napięcia. Należy także kontrolować stan kabli, zacisków oraz pozostałych komponentów akumulatora w celu wykrycia jakichkolwiek widocznych uszkodzeń lub poluzowanych łączeń. Warto czyścić zaciski i złącza oraz zabezpieczyć je smarem, jeśli jest to konieczne.

--------------------------------------

Czy w akumulatorach motocyklowych należy kontrolować i uzupełniać zbyt niski poziom elektrolitu?

A. Tak, jeśli dany model tego wymaga

B. Nie – próba taka może być niebezpieczna

C. W każdym akumulatorze można uzupełnić elektrolit, ponieważ przedłuża to jego żywotność

Poprawna odpowiedź: A. Akumulatory bezobsługowe są skonstruowane w ten sposób, by użytkownik nie musiał uzupełniać elektrolitu (w przypadku akumulatora bezobsługowego nie powinno się tego robić, ponieważ akumulator jest hermetycznie zamknięty, a próba np. przewiercenia może doprowadzić do jego uszkodzenia i być niebezpieczna dla użytkownika). W przypadku akumulatorów typu Conventional należy sprawdzać poziom elektrolitu i uzupełniać wodą destylowaną w zależności od potrzeby. Zalecana jest również kontrola drożności otworu odgazowującego.

--------------------------------------

Czy technikę eco-drivingu, czyli ekonomicznej jazdy, można wykorzystać jeżdżąc motocyklem?

A. Nie, bo motocykl to nie samochód

B. Być może tak, ale oszczędność paliwa będzie niewielka

C. Oczywiście, z powodzeniem

Poprawna odpowiedź: C. Choć ekonomiczna jazda nie kojarzy się powszechnie z motocyklami, to działa także w ich przypadku. Sprawdzając regularnie zużycie benzyny nie tylko zaoszczędzimy na tankowaniu, ale pośrednio wywnioskujemy, czy wszystko w porządku z jednostką napędową.

--------------------------------------

Jak prawidłowo postępować ze starym, zużytym akumulatorem?

A. Oddajemy go do sklepu z akumulatorami lub do uprawnionego punktu zbiórki zużytych akumulatorów

B. Po prostu wyrzucamy go do śmietnika

C. Wykorzystujemy do innego celu, np. przerabiamy na skrzynkę na narzędzia

Poprawna odpowiedź: A. Ekologicznie, bezpiecznie i zgodnie z przepisami jest oddać akumulator do sklepu z akumulatorami lub uprawnionego punktu zbiórki zużytych akumulatorów, które oddadzą go do specjalnego recyklingu. Jeśli kupując nowy akumulator nie oddamy sprzedawcy starego, będziemy musieli wpłacić kaucję w wysokości 30 zł (od kupionej sztuki). Kaucja jest zwrotna, jeśli przywieziemy zużyty akumulator w ciągu miesiąca od zakupu nowego.

--------------------------------------

Co ma wpływ na zużycie paliwa w motocyklu?

A. Wyłącznie prędkość, z jaką jeździmy

B. Stary filtr powietrza i świece oraz niski poziom oleju silnikowego

C. Ważny jest stan pojazdu i styl jazdy

Poprawna odpowiedź: C. Liczy się całość! Filtr powietrza, świece i poziom oleju w silniku także nie są bez znaczenia (np. większe opory przy zasysaniu zmniejszają osiągi jednostki napędowej i negatywnie wpływają na zużycie paliwa). Kolejne czynniki to np.: zbyt mocno naciągnięty łańcuch, złe ciśnienie w oponach, zła technika jazdy i złe nawyki (np. przeładowanie motocykla zbędnym balastem), a także mało płynna czy zbyt szybka jazda.

--------------------------------------

Która z technologii charakteryzuje akumulator motocyklowy z optymalnie szybkim doładowaniem?

A.      GEL

B.      AGM

C.      Li-Ion

Poprawna odpowiedz: C. Akumulator motocyklowy wykonany w technologii Li-Ion można naładować do 80% jego pojemności w ciągu 15 do 20 minut.

 

Kampania realizowana w ramach edukacyjnej kampanii ekologicznej Exide Technologies S.A.



Komentarze