Wróć na górę
Ogrzewanie postojowe: zbędne czy pożyteczne?
20
01.2015

Ogrzewanie postojowe: zbędne czy pożyteczne?

Ogrzewanie postojowe kojarzy się przede wszystkim z komfortem wejścia do ciepłego pojazdu w zimny dzień. Okazuje się jednak, że to rozwiązanie niesie ze sobą więcej korzyści.

Układ ogrzewania postojowego umożliwia podniesienie temperatury w kabinie auta  oraz przewietrzenie jego wnętrza bez potrzeby uruchomiania silnika. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie na wejście kierowcy i pasażerów z wyprzedzeniem i bez długotrwałego postoju z włączonym silnikiem, co jest kosztowne, nieekologiczne i zabronione przez przepisy ruchu drogowego.

Osiągnięcie właściwej temperatury kabiny przed ruszeniem w drogę ma znaczący wpływ nie tylko na komfort, ale i na bezpieczeństwo jazdy. Zapobiega się w ten sposób problemowi zamarzniętych lub zaparowanych szyb, które w zimne dni pogarszają widoczność. Warto zapamiętać, że układ wyposażony jest w funkcję zdalnej wentylacji, pozwalającej latem przewietrzyć kabinę zaparkowanego na słońcu samochodu, co zapobiega przegrzewaniu. Korzyści z tej funkcji można odnosić przez cały rok.

Ogrzewanie postojowe eliminuje też konieczność noszenia w samochodzie grubej odzieży zimowej, która zwiększa luz napinaczy pasów bezpieczeństwa, ograniczając ich skuteczność (niewłaściwe przyleganie pasów do ciała). Pozostanie w lżejszych ubraniach mniej krępuje ruchy kierowcy, który może szybciej i swobodniej reagować na sytuację na drodze. Układ ogrzewania postojowego dba o to, by nie wykorzystać ostatnich zasobów samochodu – nie włączy się, jeśli poziom naładowania akumulatora lub paliwa w baku jest za niski.

Układy ogrzewania dzielą się na dwa podstawowe typy: z ogrzewaniem powietrza lub z ogrzewaniem płynu chłodzącego. Pierwszy z nich jest wykorzystywany przede wszystkim w pojazdach z przeznaczeniem użytkowym: pojazdy ciężarowe, maszyny robocze, łodzie. Zaletą tego rozwiązania jest małe zużycie paliwa, zdolność do szybkiego rozgrzania kabiny oraz możliwość cichej pracy przez wiele godzin. W samochodach osobowych stosowany jest układ z ogrzewaniem cieczy płynu chłodzącego, który ma ważną przewagę: zdolność do rozgrzania silnika. Oprócz regulacji temperatury kabiny, układ ten wykorzystywany jest także do odpowiedniego przygotowania jednostki napędowej w chłodne dni, co również niesie za sobą szereg korzyści – praca zimnego silnika zwiększa jego zużycie i wiąże się z większą emisją szkodliwych składników spalin.

Źródło: moto.wp.pl