Wróć na górę
Jazda we mgle. Poradnik
27
10.2015

Jazda we mgle. Poradnik

Jesienią gęsta mgła towarzyszy kierowcom szcze­gól­nie rano i wie­czo­rem. Jazda samochodem w ta­kich wa­run­kach wy­ma­ga du­żych umie­jęt­no­ści i doświad­cze­nia.

Świa­tła prze­ciw­m­gło­we przed­nie i tylne

Podczas mgły kierowcy mają obo­wiąz­ek włączenia tylnego światła przeciwmgłowego, świecącego na czer­wo­no. Może być zamontowane tylko jedno (wtedy musi być znajdować się po lewej stronie pojazdu) albo dwa światła – w tej sytuacji pamiętajmy by były one umieszczone na jed­nym po­zio­mie.

Używanie przed­nich świateł prze­ciw­m­gło­wych nie jest obo­wiąz­ko­we, mimo to warto korzystać z tej opcji. Same świa­tła mi­ja­nia nie są w sta­nie wy­star­cza­ją­co do­świe­tlić drogi podczas mgły. Również świa­tła dłu­gie w ta­kich warunkach nie spełniają swo­jej roli (mogą się odbijać od mgły).

Pręd­kość i za­cho­wa­nie od­le­gło­ści

Kiedy na dro­dze mamy do czy­nie­nia z gęstą mgłą, jedźmy wolno i za­cho­wajmy więk­sze odstępy mię­dzy po­jaz­da­mi. Daje nam to więk­szą szan­sę na re­ak­cję w sy­tu­acjach zagrażających bez­pie­czeń­stwu. Trzymajmy się też pra­we­go pasa, a gdy mgła jest na tyle gęsta, że cał­ko­wi­cie blo­ku­je wi­docz­ność, zje­dźmy na po­bo­cze oraz włączmy światła awaryjne.

5 za­sa­dach bez­piecz­nej jazdy we mgle

  1. Nie uży­waj­my dłu­gich świa­teł – są one po­moc­ne w nocy, ale podczas mgły świa­tło może się od niej od­bi­jać, po­gar­sza­jąc i tak słabą wi­docz­ność.
  2. Zdej­mij­my nogę z gazu – nad­mier­na pręd­kość nie spo­wo­du­je, że szyb­ciej wy­je­dzie­my z zamglo­ne­go ob­sza­ru.
  3. Jeśli wa­run­ki są zbyt trud­ne, za­trzy­maj­my się – gdy wi­docz­ność jest bar­dzo zła, dobrą decy­zją może oka­zać się zjazd na po­bo­cze. Za­trzy­maj­my się jed­nak tak, aby nie stwa­rzać zagro­że­nia dla in­nych uczest­ni­ków ruchu, naj­le­piej w za­tocz­ce lub na sta­cji ben­zy­no­wej.
  4. Nie jedź­my zaraz za po­jaz­dem przed nami– sta­raj­my się za­cho­wy­wać taką od­le­głość, by w razie nieplanowanych wy­pad­ków mieć czas na za­re­ago­wa­nie. Pa­mię­taj­my też o odpowiednim oświe­tle­niu sa­mo­cho­du.
  5. Nie jedź­my na pa­mięć – nawet jeśli co­dzien­nie po­ko­nu­je­my tę samą drogę i je­ste­śmy pewni, że znamy ją na pa­mięć, za­cho­waj­my szcze­gól­ną ostroż­ność. Aby mak­sy­mal­nie sku­pić się na jeź­dzie i sły­szeć, co dzie­je się dookoła, wy­łącz­my mu­zy­kę.

Wysokość mandatów

Kierowca za na­ru­sze­nie prze­pi­sów do­ty­czą­cych ostrze­ga­nia i jazdy w wa­run­kach zmniejszonej przej­rzy­sto­ści powietrza może otrzymać mandat oraz punkty karne. Za co dokładnie? Za nie­włą­cza­nie wy­ma­ga­nych świa­teł w cza­sie jazdy w wa­run­kach zmniej­szo­nej przej­rzy­sto­ści po­wie­trza otrzymamy 2 punkty karne oraz 200 zł mandatu. Uży­wa­nie tyl­nych świa­teł przeciw­m­gło­wych przy nor­mal­nej przej­rzy­sto­ści po­wie­trza to 2 punkty karne oraz 100 zł mandatu. Nad­uży­wa­nie sy­gna­łów dźwię­ko­wych lub świetl­nych lub uży­wa­nie sy­gna­łów dźwię­ko­wych na ob­sza­rze za­bu­do­wa­nym uszczupli naszą kieszeń o 100 zł.

Źródło: motofakty.pl