Wróć na górę
27
11.2012

Inteligentne prostowniki Exide

Czy można po prostu podłączyć akumulator do ładowania? Z inteligentnym prostownikiem Exide – jak najbardziej. Przekonał się o tym Henning Solberg – norweski kierowca rajdowy.

W tradycyjnym prostowniku należy ładować akumulator prądem o określonych parametrach przez daną ilość czasu, co oblicza się na podstawie pojemności i typu akumulatora. Następnie trzeba odpowiednio podłączyć klemy i obserwować akumulator, aż do momentu, gdy będzie naładowany (taką oznaką może być np. parowanie akumulatora). A jak to wygląda w inteligentnych prostownikach?

Nie musimy już się martwić o to, że niewłaściwie podłączymy klemy. W przypadku ich pomylenia prostownik nie rozpocznie ładowania i poinformuje o tym za pomocą diody. Nie trzeba także dokonywać obliczeń – za pomocą przycisku wybieramy typ akumulatora i jego pojemność, prostownik przez czujnik pobiera informację o temperaturze otoczenia i stopniu rozładowania akumulatora.

Cały proces ładowania jest kontrolowany przez procesor: gdy urządzenie wykryje, że akumulator jest już w pełni naładowany, przerwie proces ładowania, przez co bateria nie zostanie przeładowana. Nie da się ukryć, że przy ręcznych obliczeniach nie jesteśmy w stanie osiągnąć takiej dokładności. Co więcej, jeżeli po zakończeniu ładowania zostawimy prostownik podłączony do zasilania i akumulatora, nadal będzie on monitorował stan naładowania akumulatora i w razie potrzeby ponownie uruchomi proces ładowania.

Czy może być jeszcze łatwiej? Oczywiście! Wyjęcie akumulatora z auta często skutkuje komplikacjami w postaci rozkodowanego radia czy uruchomienia alarmu. Inteligentny prostownik Exide potrafi zasilać urządzenia 12 V, dzięki czemu w samochodzie zachowana zostanie odpowiednia ilość energii – nawet po wyjęciu akumulatora.